BAN Masyarakat ~ Hidup Kena Bayar, Mati Kena Bayar

Hidup susah, Mati pun susah. Kalau dh rasa bangang sangat, baik mati jerlah, menyusahkan orang lain. Dahla bodoh, bangang, menyusahkan orang, mati lagi baik. Aku rasa tension sangat, nak mati rasa. Kalaulah esok mati, confem selesai masalah hari ni. Itulah ungkapan yang biasa dikeluarkan oleh mulut orang sekeliling bila berada dalam situasi merudum ataupun depressed tahap nak mampos. Kehidupan pada hari ini semua berbayar, nak masuk tandas busuk pun kena bayar. Really sarcism. Dengan minah indon menjaga di pintu tandas untuk mengenakan bayaran 30sen, masuk-masuk jer, perrggghh bau tahi berterbangan di udara.

Jika kematian dijadikan satu jalan penyelesaian mudah pada mereka yang tension membabi buta, adakah mereka fikirkan selepas mati jasad mereka akan di sempurnakan dengan baik. Ataupun mereka tidak kisah untuk berada dalam neraka jahanam yang lebih tension daripada di dunia. Tetapi itulah yang berlaku pada masyarakat bodoh pada hari ini. Bukan itu sahaja, student yang mempunyai master phd juga ada yang berfikiran macam tahi lembu dengan menelan pil supaya mati akibat dari frust pada kekasih. Okey, korang sayang gila membabi buta pada kekasih di saat di cium di belai, tapi bila bergaduh, macam babi mahu menyondol tanah. So, adakah berbaloi dengan mengambil jalan mudah dengan bunuh diri. Hidup cuma 60 tahun, takkan nak habiskan sisa sampai kulit berkedut dengan frust bercinta. Banyak lagi tempat peranginan perlu dilawati.

Kenapa perlu ada khairat kematian? Sebab terdapat keluarga yang susah dan terpaksa berbelanja ribuan ringgit jika korang mati. Apa ingat mati tu free ker. nak tanam lubang kubur pun kena bayar. Bunuh diri, malukan keluarga dan keluarga tersepit nak cari duit untuk tanam korang mati. Masuk kubur kena hentam kat malaikat sebab bangang sangat masa hidup kat dunia.

So untuk habiskan sisa hidup 60 tahun nih, penuhilah dengan perkara happy, bukannya merusuk jiwa raga sehingga sanggup membunuh diri pelbagai. In future rasanya kos nak tanam orang mati pun mungkin akan meningkat. Ataupun sanggup mencuri gara-gara hendak bayar penggali kubur. Maybe its happen in future. dengan kebangangan politik pada hari ini, tidak mustahil pada masa akan datang lahirnya golongan bebal bodoh.




Post a Comment

7 Comments

  1. hahaha! mcm haram semua bende nak bayo

    ReplyDelete
    Replies
    1. lagi haram kalau melancap dpn org ramai.

      Delete
  2. semua kena bayar.. 10 tahun lagi, pegi kedai nak gunting rambut, oksigen ngan cahaya matahari je yg free..

    ReplyDelete
    Replies
    1. 10tahun lg xtau la mcm mana..kot masuk tandas, air kena bayar ikut meter.

      Delete
    2. kita mesti banteras!

      Delete
  3. Aiseymen.. Bru tekentut td,da kne bys 5 posen

    ReplyDelete