BAN Students ~ Belajar Tinggi-Tinggi, Kuli Sampai Mati

Belajar tinggi-tinggi tetapi buntu di penghujung jalan, ataupun belajar tinggi-tinggi tetapi bodoh sombong pada pengakhiran. Meletakkan education level sebagai pengukur segalanya dan sukar menerima pendapat orang yang telah lama hidup. Akhirnya, ramai pelajar hari ini tidak mengetahui tujuan mereka belajar. Yes, you got the chemical taik kucing master of puppets, tapi how many company kat malaysia ni yang own by malaysian dapat menyediakan peluang kerja untuk mereka. Easily, most of them hanya belajar untuk mendapatkan segulung ijazah untuk di banggakan dalam family and then dipenuhi dengan pengangguran.

Apa sebenarnya karier? Adakah karier itu hanya prefer kepada mereka yang berpangkat besar, seorang DR, engineer, lawyer. Mengapa pengiktirafan kepada tukang sapu, tukang kayu, tukang penggaul simen tidak diiktiraf dan di naik taraf sebagai karier utama. Look what happen today, terlalu ramai malaysian yang nak jadi kontraktor untuk dapatkan duit tipu secara mudah dengan pihak atasan dan tidak lupa juga universiti  yang sibuk menawarkan master of puppet in arkitek, tetapi hasilnya hanya beberapa kerat sahaja yang pandai memegang tukul. Thats why bangunan yang canggih kat malaysia perlu menggunakan tenaga pekerja import. Dimana pelajar malaysia yang berkelayakan. Atau mereka hanya terer dalam memberi hujah menggunakan teks book dan komen macam haram,

Maybe in future governmnt need to support karier bawahan untuk dijadikan karier utama seperti tukang rumah, penyapu lantai professional, penjaja professional. Ia secara tak langsung dapat menghindarkan daripada import bang bangla, bang indon, bang myamar terlalu ramai di malaysia. Akhirnya jadilah seperti di KL pada hari ini. Is it what we proud as malaysian?

The most huge problem of new generation today adalah DEBT. Hutang yang perlu dibayar untuk meneruskan hidup sehingga 60tahun sebelum menanti mati. Disebabkan hutang terlampau jugalah menyebabkan masyarakat semakin mementingkan diri sendiri berikutan permasalahan hutang yang tinggi. Tetapi para penyangak duit, menjadi student sebagai sumber utama mereka dengan menjual barangan dengan harga yang tinggi. Akhirnya student tertekan tiada duit, pecah kedai. Jika hari ini generasi yang bakal mengambil tampuk pemerintahan si tua-tua pada hari ini untuk masa akan datang di belenggu dengan hutang, adakah kita akan memiliki satu masyarakat yang bebas daripada hutang pada masa akan datang ataupun dipenuhi dengan iklan Sila Bayar Hutang.


Hopefully government will take note pasal ni dan generasi akan datang bukannya generasi berhutang. Amerika sendiri telah menerima tamparan hebat berikutan generasi baru yang dipenuhi dengan hutang. Adakah malaysia bakal mewarisi?

Post a Comment

15 Comments

  1. Aku salah sorang mangsa PTPTipu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. belajar pakai duit sendiri la ngok.. hg boleh ka? mangsa konon..

      Delete
    2. bodoh la ko nih..kan tu mmg kerja kerajaan. kalau xnk bagi, xyah la memerintah. bodoh anon January 6, 2013 6:03 PM

      Delete
    3. hat atas ni lg sorang bodoh. igt nk duit free ja. bangang btul

      Delete
    4. bodoh la ko ni.smua duit cukai sampai kt kerajaan..kalau x, xkn semah ko bleh beli cincin juta2..bodoh

      Delete
    5. nmpk sangat ko ni asyik meminta ja. smua nak di tolong. apa yg ko usaha itu yg ko dapat. malas usaha x dapat. dulu2 belajar rajin ke tak?

      Delete
    6. anon kat atas. benda tu bukan mintak, tapi tanggungjwb kerajaan. kalau dh xmampu nk memerintah, blah jela..bg org lain. kuno betul pemikiran ko ni. mesti blaja tahap upsr jer ni.

      Delete
    7. setuju dengan anon diatas..

      Delete
  2. azam tahun baru nak bebas hutang..baru senang hati sikit..biarlah aku mampu pakai kapcai je pon..haha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. moga2 tercapai. nak beli rumah, kena charge lagi..loan lagi..

      Delete
  3. harap nya hutang2 ni tdk menjurus kepada hutang nyawa :)

    ReplyDelete
  4. blog jahat, mohon teruskan update! aku sapot!
    suruh student belajar sampai 4 flat habuan utk keja gomen saja baik tak payah

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu..rmai yg dpt 4flat n buntu pastu jd lecturer..buat loan bla bla..

      Delete
  5. tapi aku tak pinjam ptptn ni. yeahhh. tapi aku amik lain.




    *aku dah kembali dari berjalan jalan

    ReplyDelete