BAN Attitude ~ Sikap, Sifat, Serapat,Perapat, Pangan

Mengupas, mencerca, mengherdik, meminta, membantu secara memilih, membuat pemilihan mengikut kesesuai, membodohkan diri sendiri, memalukan diri sendiri. Dan bermacam mem-negatid lagi. Kalau orang tanya, ko kelulusan apa.."Aku Degree, 1st class lagi". Tapi bila berdepan dengan masyarakat berperangai lagi bodoh daripada budak UPSR. Universiti salahka, atau bangang abadi yang kekal di sanubari. Pikiaq Pikiaq

Nilai-nilai murni aku rasa daripada tadika lagi cikgu duk ajar. Sampai dalam U pun duk terap nilai murni. Tak cukup lagi, buat forum, buat kursus, buat bermacam agenda lagi menerap nilai murni, ukhwah pelbagai. Semua agama menerapkan nilai tersebut. Tapi masyarakat tetap juga bangang abadi. Walaupun tak semua, tapi kebanyakan daripada mereka masih bangang abadi.

Pernah tak korang mengalami satu situasi dimana ko dengan dungu tak tau apa-apa salah, tiba-tiba dituduh salah dan diberi kemaafan atas kesalahan yang ko sendiri dungu, tak tau macam mana aku boleh salah. Itu adalah trick terbaru bagi tahun 2013. Banyak di praktikkan di mahkamah tinggi. Yang mana diwakili oleh mereka yang cerdik tak boleh di ajar, bodoh tak boleh tumpang.

Pepatah ada mengatakan, kalau dah bangang memerintah, baik berundur. Biarkan yang baru mengambil alih. Tapi masih juga terdapat tua bangka yang tidak sedarkan diri. Beranggapan dirinya yang terbaik. Dengan itu terus menerus mencuba melakukan sehingga jutaan $$$ dibazirkan begitu sahaja.

Nama jer harimau, hakikatnya anak kucing hello kitty. Tapi itulah malaysia tercinta, yang bodoh tetap diagungkan, yang baru di persiakan. Rakyat malaysia 24 juta brooo.

Kalau rakyat tempatan buat macam ni, konfem m-16 kat kepala ko. Tak pun kena sembur dengan gas pemedih mata. Tak cukup lagi, kerahan anjing pemukul batu dikerah untuk memukul. Mana pekida, perkasa dan pelbagai organisasi yang duk canang menegakkan keadilan dan kesejahteraan.

Tu hah, nepal buat taik, negro buat taik. Apesal tak pergi selesaikan. Montari-montari yang berperut buncit, apesal takde arahan atasan untuk bagi pengajaran. Oh silap, rakyat tempatan jer boleh. Bang lala, Bang Indo mereka bagus. Biasala rusuhan ni.

Ko ada tengok sinar harian. Tu hah, aku amik secebis kasih sayang antara nasional, politik dan edisi semasa. Mula-mula mintak bantuan, lepas tu jaminan daftar pemilih bersih, tup tup rumah exco kena pecah. Apa nak jadi dengan mereka yang dinamakan islam.

Sebab tu sampai sekarang pemimpin atasan tidak mampu membantu umat islam dinegara yang memerlukan. Nak buat pengundian, sampai kena buat statement, dijamin bersih. Kalau benda tu telus, tak kan ada yang komen dan setiap pertanyaan akan dijawab dengan cepat tanpa campur tangan hidden hand.

Last sekali pengajaran yang tuhan tunjuk, ko buat rumah besar-besar, tapi bantuan umat islam lain, kedekut nak bagi. Tapi berapa sangat yang kisah dan faham.

Haaa, ni kot golongan yang mampu lahirkan generasi menegak islam. Bangang abadi yang sukar dibendung adalah NAFSU SERAKAH. Lagikan ustaz ada yang tertewas dengan pujuk rayu, inikan pula orang biasa.

Korang lebih percayakan cinta ataupun toleransi kasih sayang. Cintakan nafsu, pun cinta juga, cintakan duit, pun cinta juga. Bila tahap nak pujuk romen, baru timbul cinta dan kasih sayang. Bila dah habis puas romen berada kat tengah-tengah "between hate and love".

Kita orang malaysia, tahun 2013 di beri nafas baru lagi, 1 malaysia. harap-harap tidaklah berlaku 1Pangan sebab universiti kat malaysia ni rasanya terlalu banyak. Patutnya golongan pangan sudah tak ada.

Info Gambar : FB, SinarHarian, Hmetro

Post a Comment

14 Comments

  1. Panjang ko bebel harini jah. Ko period ke jah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tertekan berak taik tak keluar tu.

      Delete
    2. Bapak marah........?
      Marah nanti kene juualll...

      Angry smacam jer?
      Cm dah 3 hari tak kuar kpala bawah tuu..

      Delete
  2. Banyak keburukan dari kebaikan, walaupun byk kali diajar disuruh

    ReplyDelete
  3. Setiap manusia ada baik buruknya.

    ReplyDelete
  4. owh... baru aku tau pasal adanya puak orang arti, aku ingatkan orang asli jer slama ni (-_-)...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib perlu menggantikan org asli kpd arti.

      Delete
  5. Tang Hello Kitty Malaya tu tak leh blah. hahaha

    ReplyDelete
  6. pendapat aku...org tebese wat lawak bodoh tu yg selalunya jadi bangang mcm artikel ko ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. lawak bodoh @ ko salah sorang yg berada dlm artikel tu. tu ko bengang sbb kebodohan ko.

      Delete
  7. hahahah... lawaknya..cool statement bro..setakat pggil bodoh...aq pon ble pggil ko bodoh bangang abadi...hahah

    ReplyDelete