BAN Pembangunan ~ Singapore Zaman Dulu vs Singapore Sekarang vs Malaysia (Fakta Wajib Tahu)

Singapore dulu dan sekarang mmg jauh beza. tapi malaysia pun telah banyak berubah. Terutama sekali di KL,Johor dan Penang. Yang bezanya adalah, singapore membangun secara menyuluruh, tetapi malaysia hanya sesetengah tempat. Dikatakan juga singapore totally menggunakan bahasa inggeris. Sinonim dengan anak emas britis zionis.

Kalau aku cakap tentang keburukan malaysia depan kak pah, nanti dia akan tanya aku "what are doing in malaysia". Itulah pemikiran orang yang ada degree kat malaysia. Tak leh dikritik dan tak sanggup melepas jawatan apabila kebodohan terserlah.

Singapore hanya mempunyai 5 juta penduduk, beza dgn malaysia yang mempunyai 28juta penduduk. GDP bagi singapore pula 240 Billion USD dan malaysia 279 Billion USD. Debt singapore 1 billion kepada gdp, manakala malaysia 50 juta kepada GDP.

Malaysia sebuah negara pengeluaran minyak dan mempunyai banyak pelabuhan, bukan sahaja di Johor, tetapi di klang dan beberapa tempat lain lagi. Mempunyai penduduk yang 5 kali ganda lagi ramai dari singapore, tanah yang berbukit dan mempunyai sumber alam lagi banyak. Tetapi amat menyedihkan GDP kita dengan singapore tidak jauh beza. Tanyalah umno, apa mereka buat selepas 56 tahun merdeka. Adakah malaysia akan menjadi next america recession in future. Learn Economic & Finance.


Info : BS, TradingEconomics

Post a Comment

24 Comments

  1. Tanya mahathir, apa dia buat dlm 20 tahun memerintah,.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mahathir sibuk mengkayakan kroni dan family dia. tu dia bengang paklah kerat projek jambatan ms paklah memerintah. negeri paling dia anti kelantan.

      Delete
    2. aku sokong..tapi ramai rakyat malaysia buta. sebab mahathir bagi kemewahan pada setengah golongan yg banyak cakap. yg duk kais pagi makan pagi, hanya mampu tengok berita angan-angan tv1, tv2, tv3.

      Delete
  2. malaysiaku tercinta dibawah harimau malaya. sentiasa kalah dengan singa.

    ReplyDelete
  3. jangan compare 1malaysia dengan singapore.

    sila compare 1malaysia dengan burkina paso atau nigeria.

    siapa lebih hebat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. gila ko, nanti merajuk rosmah.. blogger umnu akan ckp kita tak reti bersyukur!

      Delete
  4. spore boleh la pembangunan menyeluruh.. negara dia kecik sangat.. mana ada kampung pun.. semua flat je... tak perlu buat higway PLUS atau Jembatan Penang..
    penduduk malaysia 6 kali ganda dari singapore... banyak subsidi perlu diberi utk bantu rakyat... bantuan pelajaran, pekerjaan, perniagaan etc..
    cakap tengok nombor dan statistik kerja senang...
    cuba tadbir keluarga sendiri atau syarikat sendiri.. baru boleh faham..
    bila banyak rakyat maka banyak permintaan....
    spore tindas minoriti melayu, india etc.. dari segi pelajaran dan ekonomi..
    malaysia majoriti melayu tapi cina masih berpeluang utk ekonomi dan manjadi senarai terbesar org paling kaya...
    apa yg lu tak puas hati... pelajaran dapat tak, pekerjaan dapat tak... dapat berniaga tak...
    ada apa2 yg kerajaan kongkong lu ke...
    http://wubra.blogspot.com/2013/02/beberapa-pesanan-tunm-sebelum-pru.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak logik lah kalau sebab size kecik singapore maju. cuba banding dengan japan, besar. kenapa still maju? dan cuba tengok perlis. kecik, tapi hulu dan terkebelakang dari penang yang lebih besar.

      dan kenapa kita tak nak tengok urus tadbir yang cekap sebagai indikator dorang jadi negara maju? :|

      Delete
    2. zopinion, kesiannya kt ko. kenapa ko tgk hanya dr satu sudut. tentang penindasan, sebenarnya adalah sikap org melayu itu sendiri. cuba tengok di indonesia, negara mereka dikuasai oleh totally melayu. adakah tidak berlaku penindasan. Di china sendiri juga berlaku penindasan. So, please stop rasis. berfikir untuk memajukan islam. Umno telah memerintah malaysia 56 tahun. sepatutnya mereka telah ambil tahu semua ni!

      Delete
    3. tapi singapore takde hasil bumi, malaysia berlambak ada, minyak, gas, kelapa sawit, dll.. tapi semua hasil disalurkan pada kroni, alahaiii...

      Delete
  5. Singapore tu kecik je.. tanggungjawab kurang.. Malaysia besaq.. tanggungjawab banyak.. lagipon masa penjajahan british dulu, singapore mmg dah dimajukan oleh british, so lagi majula depa bila dah merdeka sbb perlu teruskan apa yang dibuat oleh british je..

    ReplyDelete
    Replies
    1. xbleh dijadikn alasan. adakah kita hnya bergantung kepada british. sebelum wujudnya malaysia, kedah pn telah maju. dibawah pemerintahan sendiri. semua adalah sikap pemerintah. pemerintah yg hanya memilih kasih disebabkan politik.

      Delete
  6. sbb singapore lebeh maju.....
    1.Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) per kapita yang diselaraskan dengan kuasa beli
    2.Kuasa beli yang disesuaikan dengan KDNK telah digunakan oleh pakar ekonomi ketika membuat perbandingan, yang mana mengambil kira faktor perbezaan kos sara hidup dan kadar inflasi
    .....
    Singapura tiada balak, tiada hasil minyak, pun masih mampu tersenarai dikalangan di negara terkaya di duni. Mereka lebih bersandarkan status Singapura itu sendiri sebagai hab teknologi, pembuatan dan kewangan.
    Brunei ada minyak seperti Malaysia, tetapi terus mengukuh kedudukan sebagai antara negara terkaya di dunia.
    Brunei dan Singapura tidak memerlukan istilah projek super mega tertinggi, terpanjang, tetapi masih mampu tersenarai 15 negara terkaya di dunia
    Dua negara – satu pernah sama-sama membentuk Malaysia, dan satu lagi hampir-hampir mahu membentuk Malaysia, sudah tersenarai dalam kalangan negara terkaya di dunia.
    jadi pa sebabnya malaysia x masuk lam negara terkaya?
    -skyzodd-

    ReplyDelete
    Replies
    1. pengurusan.....byk pemimpin yg 'merompak' utk kepentingan diri sendiri...

      Delete
    2. betul tu anon February 18, 2013 at 2:05 AM. dan sebab paling ketara adalah. rasuah paling banyak. dulu rasuah ditutup sebab rakyat hanya mendengar media umno. sekarang dunia internet, berita cepat tersebar.

      Delete
    3. hahahaa.... rasuah.... lau org awam,, rasuah,,cukup bukti..abisla kena kaw2 oley bpr... tpi lau org besar punyer,,,,hahahaha,,,trus tutup kes...kena pun... suam2 kuku je..cilaka!

      Delete
  7. salah satu sbb paling signifikan ngan pembangunan ekonomi dan pembangunan sebuah negara itu ialah pembangunan modal insan ... dan dalam bab ini singapore lebih berjaya berbanding malaysia...haha
    -sky-

    ReplyDelete
  8. Conclusion, kepimpinan malaysia perlu diubah. mahathir duk ampu rakyat 2020 malaysia negara maju. yg pertama maju, kroni mereka.

    ReplyDelete
  9. kat kelantan air paip die best.orang lain sume kaler same..kelantan superb la air de perisa ..berkaler lagi.. nk harapkan anuar.. x de duit ckt pinjam bank dunia.. pakar ke tu.. siapa kata negara kita x maju.. kte ni boleh dapat negara maju.. tp malaysia x nk status tu...sebab negara maju tidak akn dapat sokongan dari luar seperti negara membangun.. sume kemudahan disediakan ,,,tinggal nk usaha jer.. kenape org singapore selalu beli belah di malaysia?? sila la jawab.. dierg kayakan .. maju kan..wat pe nk beli barang murah??

    ReplyDelete
    Replies
    1. org kaya mmg akan pergi beli kt tmpt murah. org miskin beli tmpt sendiri tp dgn hrga mahal. so, smua tu utk org kaya.kita jer tertipu.di hasut oleh BN.

      Delete
  10. Sudah 50 lebih tahun masih miskin juga... Tidak kiralah Melayu., cina ataupun India sepatutnya hak sama rata.... Lupakan bergaduh lagi... Siapa rasis sila out dari Malaysia... Siapa support marilah majukan negara tercinta.... Barulah Malaysia bukan negara miskin dan malas... Supaya dunia tidak akan pandang rendah pada Malaysia lagi... Jaga keharmonian dan keadilan kita... Dan keselamatan negara kita... Perubahan angin baru bukan asap yang sama nanti fikiran beracun lagi.... Rakyat sudah bosan..... Asyik propaganda sahaja... Gaduh kerana parti lain... Yang untung orang politik, rakyat dibodohkan.... Macam budak kecil... Kita harus sedar bahawa perlu ada berani bersuara melihat berubahan baru... Janganlah asyik belakang sahaja harus ditujukan depan juga...

    ReplyDelete
    Replies
    1. yea, kita harus bersuara dan memilih semula kepimpinan yg boleh menjamin masa depan yg terbaik. Negara kita kaya, tidak ada alasan untuk rakyat dikenakan pelbagai cukai.

      org atasan disediakan pelbagai kemudahan org kerajaan. rumah bertingkat, sedangkan rakyat yg miskin hanya diberi wang saguhati @ wang untuk cukup2 hidup. kemudahan hanya pada bandar maju. di kampung, JKR tak buat kerja ke?

      Delete
  11. Ibaratkan satu badan .... Singapore bolehlah dibaratkan seluas cuping telinga Malaysia sahaja. Tak perlu mengeluarkan perbelanjaan kemudahan asas sebagaimana Malaysia. Dana pembangunan ini kalau dijumlahkan adalah tinggi dan semestinya amat diperlukan berbanding Singapore yang hanya perlu membeli "PENGOREK TELINGA SAHAJA" setiap tahun.

    Kalau nak buat paparan pun ... kenalah kaji semua sudut ... cari cari sudut yang sedap untuk mengutuk ... nanti orang akan gelakkan kat kita.

    ReplyDelete
    Replies
    1. seluas cuping telinga pun, mereka lebih maju.

      Delete