• Politik Terkini

    Thursday, February 28, 2013

    BAN Struktur ~ Legasi Pemerintahan Pope Dan Cara Pemilihan

    Jangan ada yang bangang kata aku ni kristian sebab aku post pasal pemilihan pope dan legasi pemerintahannya. Tapi itulah agama kristian hari ini. Bersatu padu dalam menyebarkan ajaran agama mereka. Walaupun islam adalah agama lengkap yang mengajar manusia dari pelbagai sudut, bermula dari sahsiah penjagaan diri hinggalah ekonomi dan financial. Tetapi hanya segelintir yang mengikut dan umat islam hari ini ketiadaan imam sebenar untuk menjadi khalifah tunggal.

    Siapa ketua agama islam untuk semua negara di dunia. Ada sesiapa kenal. Yang aku tahu setiap negara mengetuai wakil OIC. Itu saja. Dah ketua OIC malaysia Ofkos Najib Razak. Tetapi isterinya. adehhh. Kejatuhan islam bukan disebabkan islam itu sendiri, tetapi sikap dan gaya hidup keislaman semakin dipudarkan. Gaya hidup modenisasi diterap dengan menjadi entertainment sebagai islamis versi baru. Fesyen bertudung berserta tetek tersembur dijadikan sajian baru kepada umat islam. Itulah era kejatuhan islam.

    Di Malaysia, kita juga mempunyai ketua agama. Apa yang ketua agama kita lakukan dan kenapa isu kalimah allah dijadikan isu serta penulisan dalam akhbar harian, media massa tempatan tidak dikawal. Apakah ketua agama tidak mempunyai kuasa penuh untuk menyekat segala jenis hasutan yang boleh mengganggu gugat. Ataupun menyalah pihak yang belum lagi memerintah negara.


    Info Asal : AlJazeera

    6 comments:

    1. betul juga kan. kenapa islam tidak mempunyai struktur mcm ni.

      ReplyDelete
      Replies
      1. sbb ramai yg sibuk keluarkan fatwa. tambah lagi dkt PRU13 ni. akan ada la fatwa lepas ni.

        Delete
      2. sebab negara islam masing2 ada agenda sendiri. ketua syiah dan ketua sunni pun xleh bersepakat. macam mana nak bersatu nak manubuhkan mcm ni.

        Delete
      3. nak tanya. apa sultan kita buat yea. sekarang sultan sibuk pasal bola je

        Delete
    2. complicated juga pemilihn yg dibuat.

      ReplyDelete
    3. Semua bangsa ada.

      ReplyDelete