BAN UiTM ~ [Update] Demostrasi Terpekik Tepi Jalan UiTM Shah Alam Sek 7

Motif kejadian, aku sendiri tak pasti. Tapi menurut sumber menyatakan terdapat Pro-M yang menggelar diri mereka GM13 (Gerakan Mahasiswa PRU13). Difahamkan juga mereka cuba menyebarkan ideologi mereka. Apa jenis bentuk ideologi, tak dinyatakan.

Apa yang dapat dilihat, kebengapan student uitm shah alam duk terpekik, terlolong tepi jalan raya. Nyanyi lagu UiTM menunjukkan kebanggaan tahap bebal. Untuk menunjukkan ketidakpuashati adalah dengan cara yang betul. Demostrasi sebegini akan mencacatkan lagi PRU13.

Merujuk daripada mahasiswakini, mereka menyatakan terdapat sekatan pelbagai dalam hak bersuara dan suara pelajar tidak dilayan oleh atasan UiTM.

Aku tidak nafi, memang terdapat banyak politik dalam UiTM dan aku sendiri student UiTM. Tetapi pergerakan sebegini adalah satu tindakan bodoh. Jelajah pidato yang tidak dinyatakan kenapa perlu demostrasi.

Walaupun aku sokong adam adli masa tindakan PTPTN, tetapi tindakan bodoh sebegini memang tak wajar tak tiada motif. Lu punya provokasi sama saja macam pirkasa serang HQ PKR. Mohon ubah cara.





Dari Mahasiswakini
SHAH ALAM: Jelajah penerangan anjuran Gerakan Mahasiswa PRU13 (GM13) yang diadakan di Universiti Teknologi Mara (UiTM) tadi disambut dengan provokasi oleh sebilangan polis bantuan serta mahasiswa dari kampus tersebut.

Kesemua pintu masuk ke UiTM telah dikawal ketat oleh polis bantuan sejak petang tadi. Malah, terdapat sumber yang dipercayai memberitahu bahawa sejumlah polis cawangan khas (special branch/sb) telah ditempatkan sekitar kawasan kampus sejak awal lagi.

Salah seorang peserta jelajah tersebut yang hanya ingin dikenali sebagai Muhamad menceritakan bahawa kenderaan luar dikawal secara ketat sebelum dibenarkan masuk ke kawasan kampus. Kereta yang dipercayai membawa orang luar dari warga UiTM tidak dibenarkan masuk bagi menghalang sebarang usaha untuk mengadakan pentas pidato.

“Kereta dihalang untuk masuk. Akhirnya, kami terpaksa mengadakan speaker’s corner di luar pagar UiTM sahaja”, ujar beliau.

Selain itu, 2 aktivis mahasiswa turut ditangkap oleh polis bantuan. Mereka ialah saudara Muhammad Safwan Anang (Pengerusi Solidariti Mahasiswa Malaysia) serta saudara Ekhsan Bukhairy (Aksi Mahasiswa Peduli).

Presiden Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Malaya (PMIUM) merangkap Pengerusi GM13, saudara Syis Abdul Kadir menyatakan rasa kesal dengan apa yang berlaku.

“Di UiTM Hak kebebasan mahasiswa disekat bahkan ada yang ditangkap polis bantuan kerana ingin mengadakan speaker's corner. Lebih malang bilamana ucapan dan hujah mahasiswa dibalas dengan kata-kata kesat, maki hamun dan ugutan oleh segelintir manusia yang mengaku ingin menjaga kedaulatan UiTM”, ujar beliau kesal.

Sambil menyifatkan provokasi seperti ini adalah di luar jangkaan serta tidak sepatutnya berlaku, Syis menegaskan bahawa GM13 tetap komited untuk memberi penerangan kepada mahasiswa berkenaan agenda yang dibawa.

“GM13 akan meneruskan siri roadshow speaker's corner ke kampus-kampus untuk memberi pencerahan serta berkongsi harapan perubahan dengan mahasiswa seluruhnya. Tegasnya kita tolak politik samseng dan provokasi murahan”, tambah beliau.  –mahasiswakini-

UPDATE 19.03.2013 12.00am FULL VIDEO



Tu video terbaru yang full version. macam mana boleh terjadi terpekik terlolong UiTM dihatiku. Mereka dikatakan tidak dapat masuk UiTM untuk mengadakan sesi dialog dan telah membuat pekikan menggunakan speaker di traffic light sek 7.

Kemudian datang geng student pro umno minta mereka balik dan pergaduhan mulut berlaku. Harap dijadikan pengajaran. Supaya mereka lebih bersedia dalam membuat perancangan untuk menuntut keadilan. Politik is not easy as a speaker bro.

Ko nak taksub pun, biar lah bertempat dan kena bijak. Tak salah ko datang nak menyuarakan pendapat, tapi biarlah dengan cara profesional. Jangan samakan dengan demostrasi yang diadakan oleh PR. Perjuangan mereka berlainan.

Info Asal : FB

Post a Comment

17 Comments

  1. cara mereka seolah, umno dan PR tiada bezanya.

    ReplyDelete
  2. BELAJAR TINGGI-TINGGI, TAPI BODOH NAK MAMPOS!

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak tinggi mana pun, uitm jer....logic la perangai mahasewel mcm tu...bila bumiputera dilonggokkan bersama ramai ramai jadi la bangang abadi.... *usaha taqwa mulia* la katakan.... har har har

      Delete
  3. Melalak macam anjing tepi jalan, menyusahkan org lalu lalang. menyanyi lagu uitm konon. bodoh!

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak buat macam mana, mereka ni semua nak tunjuk bijak. tetapi terserlah bodoh

      Delete
    2. dia bajet dia uitm student sejati.

      Delete
  4. apa mereka dpt kalau terpekik terlolong mcm tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dapat minum air kedai mamak bara.

      Delete
  5. adeh.. macam2 sekarang ni... pening aku

    p/s : hahaha. mood tengah cantik nak buat video ni..haha

    ReplyDelete
  6. wat pa demo2? kena layan ke? jangan je sia2 usaha tu...

    - Admins blog 3 dalam 1
    http://blog3dalam1.blogspot.com/

    - Facebook fan page
    https://www.facebook.com/MingHuiRaingerzAwesomeCollections

    - Ping blog artikel @ Facebook
    https://www.facebook.com/groups/kakipingdotcom/

    ReplyDelete
  7. jangan masuk uitm nanti otak cepat reput dan nyanyuk....why? syndrome syok sendiri yang sukar diubati, that's why.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. tapi yg pergi buat demo kat tepi tu knapa. ganggu laluan. bukan semua sokong perjuangan mereka.

      Delete
    2. perjuangan hotak kau....tu bukan perjuangan doe, tu gedik memvavi buta....

      Delete
    3. ko tgk lelaki gedik ke? ko GAY

      Delete
  8. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete