BAN Lynas ~ Nadir Bumi Di China Yang Merosakkan, Rakyat Malaysia Wajib Tahu!

Apa itu nadir bumi dan adakah ia memberi kesan langsung dan tidak langsung. Those yang nak tahu serba sedikit tentang nadir bumi boleh baca penerangan dalam blog tokwan. Dan untuk makluman juga, EU, US dan JPN telah filled complaints terhadap china berkenaan isu nadir bumi. Ini kerana ia menyebabkan pollution yang teruk.

Bahan nadir bumi memang banyak digunakan dalam membangunkan teknologi dan pembuatan barangan, tetapi pengeluaran secara membabi buta boleh menjejaskan pollution kawasan tersebut. Dan dikatakan china akan mengambil langkah untuk mengurangkan export nadir bumi ini. Manakala di US kilang nadir telah ditutup sejak 9tahun lepas, berikutan pencemaran.

Aku bukan nak bangkitkan pasal lynas, tapi nak bagi sedikit information keadaan tempat yang mena kerajaan telah berjaya mendapat hasil kekayaan nadir bumi tetapi permukaan tempat dan persekitaran menjadi sangat teruk.


Info Asal : BS

Post a Comment

8 Comments

  1. syarikt australia nk rakyat pahang jadi mcm ni la. terimalah lynas kroni terbesar tu.

    ReplyDelete
  2. tak leh buat apa2, kita stakat rakyat biasa :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. kita turun demostrasi. itu jela yg mampu. GE13 ni, kita tukar kerajaan.

      Delete
  3. china tolak, malaysia akan terima.

    ReplyDelete
  4. Depa demostrasi tolak lynas sbb taknak jadi mcm ni la. good info Carlos!

    ReplyDelete
  5. Yang menghairankan...orang-orang yang kebanyakannya berminat nak buka Kilang kat Lynas, tak duduk kat Lynas....kenapa agaknya ye....?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebb diperbodohkan ngan fakta pelancau palsu niamahai lanjiou bodo tetap akan pertahan kebodohan, bodo Bn eh silap hidup BN!!!

      Delete
    2. FAKTA, China buat sbb kerakusan untuk dapatkn $$$. menteri malaysia buat jalinan dgn Australia pun sbb nk dptkn $$$. sisa buangan tak pula dirancang. last2 jadi mcm kat china ni. baru rakyat nak bising? selamanya TOLAK BN.

      Delete