• Politik Terkini

    Friday, April 5, 2013

    BAN Suami Isteri ~ Pesanan Ringkas Untuk Suami

    Dalam merempuh era globalisasi ni, dunia semakin mencabar. Kehidupan banyak perubahan. Facebook, twitter menjadi sandaran. Utusan semakin dilupakan sebab saman.

    Begitu juga kehidupan suami isteri moden. Kesibukan di pejabat vs kehidupan internet dirumah. Tapi itulah realiti dunia modenisasi. Nak tak nak terpaksa tempuh dan hadapi dengan bijak. Jangan terpengaruh mudah dengan fitnah porno.

    Sempena itu, aku post pagi jumaat tanggungjawab suami. Nanti next jumaat tanggungjawab isteri. Barulah fair.


    10 comments:

    1. aku belum kawin, tanggungjwb ni semua takde.

      ReplyDelete
      Replies
      1. tnggjwb ko, jgn pancut dinding bilik air.

        Delete
      2. maka jangan gatai nak kawin kalu tak mampu nak pikul semua tanggungjawab yg tersenarai kat atas nu...

        Delete
    2. suami sy selalu ajak keluar malam. katanya nak merempit. perlukah sy ikut serta.

      ReplyDelete
    3. suami sy suke main blog je..suh mkn nsi goreng pn pyh...

      ReplyDelete
    4. Saya pelajar berusia 16 tahun dan berdepan masalah kerana diajak berkasih dengan rakan lelaki sekelas (dikenali sebagai A). Dia menyatakan keinginannya melalui sahabat baik saya sendiri.

      Perkara ini bermula ketika saya di tingkatan dua. Saya tahu akan perasaannya itu tapi tidak me–ngendahkannya dan melayan dia seperti kawan lelaki lain.
      Masalahnya, pernah ketika saya berbicara dengan sepupu lelaki, saya perasan dia seperti memarahi saya. Situasi ini berlarutan hingga saya ke tingkatan tiga.

      Pada fikiran saya, hal ini akan terhenti tapi sebaliknya dia terus menyatakan keinginan yang lebih membuatkan saya tertekan.


      Beberapa bulan sebelum peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR), dia meletakkan cincin di dalam laci meja saya. Saya sa–ngat tertekan.


      Pada waktu itu fikiran saya sangat berserabut, bahkan setiap kali menukar nombor telefon, dia akan menghantar mesej kepada saya. Saya juga terfikir mengapa sahabat baik menggalakkan saya berpasangan dengannya.

      Sekarang saya berada di ting–katan empat dan tekanan yang dihadapi semakin tinggi. Saya ditempatkan di kelas sains tulen.

      Pelajar lelaki itu terus menceritakan perasaannya terhadap saya kepada kawan baik dan ini menambah tekanan saya.

      Saya tidak tahu kenapa dia tidak pernah terfikir caranya itu seperti mementingkan diri sendiri. Prinsip diri saya ialah saya tidak mahu mengenali apa itu cinta monyet.

      Jadi, saya harap Dr dapat membantu saya untuk mengatasi masalah ini kerana ingin fokus kepada pelajaran dan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) pada tahun hadapan.

      Adakah saya berdosa kerana tidak mengendahkannya? Masalah ini menyebabkan saya tertekan dan malas untuk ke sekolah.

      Gadis Tertekan,
      Terengganu

      ReplyDelete
      Replies
      1. suh die jumpe bapok mung....kalo btolla die nok sgt...leh nilai doh kat situ.

        Delete
    5. pendek kt, terimalah seadanya..kalu nk yg sempurna, tanya diri kita ni sempurna ke x?

      ReplyDelete
      Replies
      1. sokong akak. sy peminat akak. muahhhh

        Delete
    6. dok payoh terima , kan mung belajor lagi

      ReplyDelete