BAN Sadis - Kehidupan Pelarian Sudan Di "Yida Refugees Camp"

Kerana pertempuran yang tidak berkesudahan di Sudan. Rakyat mereka menjadi mangsa. Semua gara-gara untuk kekal berkuasa. Kebanyakan pelarian sudan melarikan diri ke "Yida Refugees Camp". Dimana ia terletak sempadan antara sudan dan sudan selatan. Kalau korang tengok dalam google maps.

Dua tahun lepas, penempatan di yida hanya mempunyai seramai 400 pelarian. Pada hari ini, pelarian sudan telah meningkat kepada 70,000. Ini berikutan pertempuran antara tentera sudan dengan Sudan People Liberal Movement.

Kebanyakkan pelarian mengambil masa 3 - 12 hari berjalan kaki untuk sampai ke Yida Camp. Dalam perjalanan mereka, tiada bekalan makanan dan air dibekalkan. Mereka hanya menjadikan air lumpur dan daun pokok sebagai alas perut.

Are you happy enough in akademi fantasia? Or suka terbahak-bahak dapat gaji tinggi dan terus bongkak nak mampus?


Info Asal : AmusingPlanet

Post a Comment

7 Comments

  1. kesian kt mereka. nak dapatkan makanan pun susah. kita kt malaysia suka bazirkan makanan. tambah lagi kat kedai makan. sanggup buang makanan daripada sedekah kepada fakir miskin or masjid.

    ReplyDelete
    Replies
    1. org bisnes mau untung maa. talak masa pikir itu semua. harga brg naik. kos mningkat.

      Delete
    2. betul tu. kalau ramai2 rkyt mlaysia buat mcm ni. aku rs semakin rmai nk jd homeless. dpt mknan free

      Delete
  2. kesiannya kat mereka. terpaksa berjalan kaki berhari hari utk cr tmpt perlindungan. kita kt malaysia sibuk dengan kenaikan harga rumah

    ReplyDelete
  3. bersyukurlah kat malaysia masih leh makan cendol dengan aman damai.

    ReplyDelete