• Politik Terkini

    Thursday, September 19, 2013

    BAN SoalJawab - Gangguan Makhluk Halus, Benarkah Wujud ?

    Seram ngilu habis dalam baju seluar bila duk bersebelahan dengan orang yang kena santau, meracau, masuk hantu dan pelbagai lagi lah. Pernah sekali aku tengok orang masuk hantu and tok bomoh tu cuba keluarkan hantu dalam tubuh. Rasa seriau tu takde lah tapi macam terpukau tengok gelak lenggok.

    Nak pedajal orang ni ada pelbagai cara, bila hasad dengki, tak puas hati, cemburu buta nak mampos, semua benda orang buat tak kena, ko sorang je betul. Dari situ lah bermulanya perkara syirik ni. Walaupun ditegah, dilarang, dinasihat. Tapi perasaan marah dan dengki manusia boleh mengatasi segala larangan.


    Soalan
    Bolehkah makhluk-makhluk halus mendatangkan kesengsaraan kepada manusia seperti penyakit dan sebagainya?

    Jawapan dari Tuan Guru Dato’ Dr. Haron Din

    Persoalan ini memerlukan kepada kesedaran asas bahawa alam ini tidak hanya didiami oleh manusia atau makhluk-makhluk zahir sahaja,
    malah Allah menjadikan alam ini sebagai tempat tinggal makhluk yang tidak dapat dilihat dengan mata kasar.
    Yang nyata dalam Islam, kita disuruh melindungkan diri daripada syaitan sebagaimana doa yang selalu dibawa iaitu a’uzubillahi minnas syaitan nir rajim atau saya mohon perlindungan daripada Allah S.W.T daripada syaitan yang direjam.

    Bagiamana mungkin Allah S.W.T meminta manusia memohon perlindungan dengan-Nya daripada sesuatu yang buruk berlaku.

    Hatta, sering berlaku dalam mana-mana masyarakat di dunia ini berlaku gangguan ke atas manusia yang tidak diketahui puncanya, atau diketahui puncanya.

    Untuk menjawab soalan ini, al-Quran sebagai contohnya, Surah as-Saad, ayat 41 (mahfumnya)
    “Dan ingatlah ketika hamba kami Nabi Ayub menyeru tuhannya mengadu sesungguhnya Allah, saya sedang disakiti oleh syaitan dengan berbagai-bagai dan azab sengsara.”
    Kisah Nabi Ayub yang telah menghadapi penyakit fizikal agak dahsyat ketika itu, berpunca daripada sentuhan atau penangan syaitan.

    Dalam Surah al-Baqarah, ayat 102, ayat ini mengkisahkan tentang ilmu sihir yang diajarkan oleh syaitan kepada manusia. Di antara lain disebut, manusia mempelajari ilmu sihir daripada syaitan itu yang akan memudaratkan dan tidak memberi manfaat kepada mereka.

    Dalam hadis sebagai contoh, Rasulullah s.a.w, dalam satu doanya, baginda menyebut suatu perkataan
     “memohon perlindungan dengan Allah daripada gangguan syaitan yang boleh menyebabkan kesakitan.”
    Dalam al-Quranul Karim ada beberapa istilah dengan jelas disebut bahawa makhluk ini boleh menyakiti manusia dengan berbagai perlakuan sehingga menyebabkan manusia menderita dengan sakit teruk.

    Antara lain dalam Surah al-Fussilat, ayat 36 (yang mafhumnya)
    “Dan jika syaitan menganggu kamu dengan satu gangguan maka pohonlah perlindungan dari Allah, maka sesungguhnya Dia lah yang Maha Pendengar lagi Maha Mengetahui.”
    Dalam ayat itu disebutkan
    “mengganggu atau menyakiti kamu dengan sebarang gangguan atau kesakitan.”
    Istilah ‘nazghun’ dalam ayat tersebut diterjemahkan oleh kamus dengan maknanya ditikam dengan tangan, ditumbuk atau ditendang. Tafsir al-Maraghi dan Tafsir al-Qurtubi, menjelaskan maknanya sebagai menendang, merasuk atau mencederakan seseorang.

    Dalam Surah al Baqarah, ayat 275 (mafhumnya)
    “Mereka tidak berdaya bangun seperti bangunnya orang yang dicederakan oleh syaitan daripada penangannya.”
    Istilah dalam ayat ini disebut ‘yatahabbatuhu’, ditafsirkan dengan makna mencekik, menyakiti hingga meraung kesakitan.

    Dalam hadis sahih yang menyebut fenomena ‘assar’u’ maknanya syaitan menjadi penyebab berlakunya kecederaan kepada manusia seperti kesakitan, hilang akal, kebisingan yang melampau dan sebagainya.
    Hadis yang diriwayatkan oleh A’ta bin Abi Ribah menceritakan perihal seorang perempuan datang menemui Rasulullah s.a.w dengan mengadu kesakitan dan kesengsaraan angkara syaitan.

    Hadis Ya’li bin Murrah menceritakan tentang seorang budak lelaki mengalami penyakit ‘lamam’ (seperti gila) kerana gangguan syaitan.

    Hadis Othman bin Abi al-Ass, mengadu kepada Rasulullah tentang kesakitan yang menimpanya menyebabkan dia tidak dapat bertugas. Rasulullah memberitahu bahawa itu adalah angkara syaitan.

    Banyak lagi hadis-hadis sahih yang menunjukkan hal-hal sedemikian benar-benar berlaku.

    Pada saya memang pada pandangan syariat bahawa makhluk halus ini dengan izin Allah juga boleh melakukan perkara-perkara yang mendatangkan penyakit kepada anak Adam.

    Info Asal : HarakahDaily

    7 comments:

    1. hantu. bleh percaya ke?

      ReplyDelete
    2. Replies
      1. ko ni memang cibai kan, dekat blogserius pun ko nk promote blog gay ko tu. Wei anon2 sekalian, mari serang blog dia!

        Delete
    3. kalau kena santau, mmg nahas. kadang tu sampai jadi gila dan mati pun ada. mintak jauh dari bala ni semua.

      ReplyDelete
    4. jin ni biasa la, macam manusia juga~ jin budak2 baru nak up (umur 100-200) macam ni la yang suka sangat ganggu/rasuk orang ni~ jin yang tua2 relax je, bersantai di starbuck melihat manusia sambil minum kopi~ enjoy2 di istana-istana jin di tengah lautan~ duduk di pergunungan tinggi jauh dari manusia~

      jin memang ada, nak tengok ? cubalah~

      http://mforum.cari.com.my/forum.php?mod=viewthread&tid=515807

      ReplyDelete
    5. This comment has been removed by a blog administrator.

      ReplyDelete