• Politik Terkini

    Thursday, October 24, 2013

    BAN AntiHudud - Mufti Brunei: Ketakutan Pelancong Tentang Hukum Hudud

    Ada masalah nak jawab, takde. Tapi monteri kat malaysia berpuluh alasan, tak cukup lagi ditambah perisa dgn macai yang diibaratkan ustaz keluar dari perut ikan buntal, berceramah itu ini. Risaukan tangan kena potong. Menakutkan bukan islam dgn hukum hudud. Padahal ia suatu hukum allah yang sememangnya adil bagi penjenayah.

    Manusia semakin tak berakal, semakin kaya semakin bongkak semakin angkuh dgn kebijaksanaan tahap tenuk. Ko google jela malaysia hudud, tengok sendiri gambar bangang yang dibuat oleh rakyat malaysia sendiri. Islam sendiri tentang hudud. Tapi aku heran, apa peranan ketua2 agama lain.



    Info Asal : Facebook

    5 comments:

    1. malaysia ramai sgt alim ularrrmakkk. tu tak bleh nk buat. masing2 duk sibuk nk pertahankn agama lain. tgk jela psl sembelih lembu di sekolah. india dh naik tocang. persoal mcm2. dia buat kavadi kt batu cave, ada org islam bising.

      ReplyDelete
    2. Timbalan Menteri Pendidikan II P Kamalanathan menegaskan bahawa sekolah tidak dibenarkan menjalankan ibadah penyembelihan korban seperti yang dijalankan di SK Puchong Jaya semasa sambutan Aidiladha baru-baru ini.
      Bagaimanapun, larangan itu bagaimanapun tidak dinyatakan dalam pekeliling tetapi hanya dalam bentuk nasihat kepada pihak sekolah "dari semasa ke semasa".

      NONE"Tak (ada pekeliling). Kita akan menasihati dari masa ke semasa. Tak perlu ada perkara itu," katanya ketika ditanya dalam satu sidang media hari ini.

      Jelasnya, Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) akan menasihati sekolah untuk bekerjasama dengan surau berhampiran apabila pihak sekolah memaklumkan mengenai aktiviti tersebut.

      "Sebenarnya benda itu (sembelihan korban) tidak boleh. (Perkara) itu dah kementerian siasat. Biasanya tidak boleh, tetapi masalah yang berlaku apabila PPD (Pejabat Pelajaran Daerah) tidak dimaklumkan.

      "Kalau dimaklumkan di pejabat PPD, biasanya, mereka akan menasihatkan pihak sekolah bekerjasama dengan surau-surau berhampiran. Itu yang digalakkan," katanya.

      Menurutnya, masyarakat umum perlu menyedari bahawa di kawasan sekolah terdapat pelbagai agama dan budaya yang perlu dihormati antara satu dengan yang lain.

      Katanya lagi, sekiranya pihak sekolah memohon kelulusan daripada PPD, pejabat tersebut boleh menasihatkan mereka untuk bekerjasama dengan surau yang berdekatan.

      Beliau menjawab soalan pemberita berhubung tindakan SK Puchong Jaya yang menjalankan ibadah sembelihan korban di kawasan sekolah tersebut, sehingga menimbulkan rasa tidak puas hati orang ramai khususnya dari penganut Hindu.

      Bagaimanapun, guru besar sekolah Mohd Amin Bahari mempertahankan tindakan mereka dengan alasan, tiada pekeliling yang melarang sekolah dari menjalankan kegiatan tersebut di premis mereka dan menegaskan pihaknya tidak berniat untuk menghina penganut agama lain.

      Polis juga dilapor memulakan siasatan ke atas individu bernama "Saravanan" yang dirakam mengadakan perbualan dengan Mohd Amin berhubung penyembelihan korban di kawasan sekolah sempena sambutan Aidiladha lalu, bagi membantu siasatan.

      ReplyDelete
    3. memang benar pun apa kata tuan mufti...kalau x buat salah, x mencuri nak takut apa???mudah-mudahan, akan tiba di Malaysia InsyaAllah....

      ReplyDelete
    4. mufti yg sebenar..bukan carimakan punya mufti..

      ReplyDelete