• Politik Terkini

    Sunday, November 24, 2013

    BAN Bebal - Mentality Bebal Segelintir Rakyat Johor. Kesiann...

    Isu Johor tukar hari jumaat sebagai cuti umum sangat bagus dan aku setuju. Sebagai ketua agama negeri johor. Memang satu tindakan yang sebetulnya dari Sultan Johor. Sepatutnya seluruh malaysia buat macam tu. Ni duk sembang kata perjuangkan melayu berlandaskan islam. Semua benda follow non muslim rule.

    Ada la skang sorang mamat india yg statement dia kena printscreen ckp itu ini and tak setuju sbb cuti hari jumaat sabtu. Tapi aku tak posting pasal tu. Tiba2 ada satu dlm twitter isu lain bab org johor kutuk org serawak. Yea, mmg betul johor negeri islam tapi apehal mentality rakyat yg cuba mempertahankan islam bercakap mcm ko sorang je yg betul. Mempertikaikan perbezaan antara negeri.

    Details aku tak pasti, tapi maybe sbb hari ahad tak leh g gereja kot. Sbb bekerja. Org kristian pergi gereja hari ahad sepanjang hari ke. Aku tak tau la pulak.

    Info Asal : Ms Gerald

    9 comments:

    1. Hari Sabat telah diberikan kepada orang israel, bukan kepada gereja. Hari Sabat masih Sabtu, bukan Ahad dan tidak pernah diubah. Tetapi Sabat adalah sebahagian daripada Hukum Taurat dan orang-orang Kristian telah dibebaskan daripada ikatan Hukum Taurat. Memelihara hari Sabat tidak dituntut daripada orang Kristian- baik itu Sabtu atau hari Ahad. Hari pertama pada setiap minggu, Ahad, Hari Tuhan (Wahyu 1:10) merayakan Ciptaan Baru, dengan Kristus sebagai Kepala kita yang telah bangkit. Kita tidak terikat untuk mengikut Sabat Musa yang bersifat rehat, tetapi kita sudah dibebaskan untuk mengikuti Kristus yang telah bangkit untuk melayani. Rasul Paulus berkata setiap orang Kristian perlu memilih samada hendak memelihara Sabat , “Yang seorang menganggap hari yang satu lebih penting dari pada hari yang lain, tetapi yang lain menganggap semua hari sama saja. Hendaklah setiap orang benar-benar yakin dalam hatinya sendiri.” (Roma 14:5). Kita perlu menyembah Tuhan pada setiap hari, bukan hanya pada hari Sabtu atau Ahad.

      Sumber : http://www.gotquestions.org/Melayu/Sabat-hari-Sabtu-Ahad.html

      Details kena tanya org kristian sendiri.

      ReplyDelete
    2. sbb ni la org pandang serong pd islam,. nak terangkan secara lembut tak boleh ke

      ReplyDelete
      Replies
      1. semua orang nk jgk jd ulamakkkk...

        Delete
    3. aku sokong cuti hari jumaat... daulat Tuanku

      ReplyDelete
    4. no jokes... no surprise...

      ReplyDelete
    5. sebagai seorang Islam,wajib percaya bahawa "Tiada tuhan yang disembah melainkan Allah,Nabi Muhammad Pesuruh Allah"...Allah Maha Esa..Allah tiada Bapa,Allah tiada Isteri & Allah Tiada "Anak"...penganut Islam juga wajib percaya bahawasanya Nabi Isa Al-Masih adalah seorang manusia,Nabi Isa bukan "Anak Tuhan"..dia adalah Pesuruh Allah..Nabi @ Rasul terakhir adalah Nabi Muhammad..memang benar Nabi Isa akan bangkit semula di kala menjelang kiamat,beliau akan bangkit untuk membunuh Dajjal.meruntuhkan Salib dan mengembalikan akidah umat Islam..Nabi Isa bangkit semula sebagai Pengikut Nabi Muhammad.

      ReplyDelete
    6. Tak payahlah nak terangkan macam kat atas tu...kalau nak berdakwah bukan melalui komen, elok secara berdepan dan gunakan bahasa yang baik. Bagi pihak mualaf, dan saya sendiri orang islam saya mohon maaf kepada orang kristian sarawak kerana bukan semua orang islam macam dia tu, dan dalam kepercayaan kami jika orang islam sendiri aniaya non muslim, pasti dia akan dapat balasan juga. Saya juga kasihan pada mentaliti orang malaya yang suka pandang rendah pada orang sabah sarawak, tetapi bila mereka datang ke tempat kita mulut mereka terlopong juga dengan keindahan nature tempat kita, mungkin bandaraya kita tidak sehebat KL tapi jika dibandingkan dengar bandaraya Johor, orang kata jauh panggang dari api. Ingat ya orang islam, sombong sebesar zarah dalam diri kita bermaksud neraka

      ReplyDelete
      Replies
      1. betul tu. aku setuju dgn ko

        Delete
      2. setuju sangat2 :) better diam ..

        Delete