• Politik Terkini

    Thursday, November 21, 2013

    BAN Duka - Kegembiraan Orang Kampung Ibarat Baca Cerita Seks

    Ini memang akan menggembirakan seluruh pelusuk nusantara melayu yang kekal memerintah kami. Kasih dan taat setia di jilatkan... Tapi tu semua untuk kebaikan penduduk sejagat.. Kan haritu dah bagitau, kurangkan gula untuk peningkatan prestasi seks korang... Haishhh, tu pun tak faham ka.. Kenaikan harga ni semua untuk kebaikan, malah keseronokan lagi..

    Selepas pengurangan subsidi bahan api dan penghapusan subsidi gula baru-baru ini, rakyat Malaysia dikejutkan dengan berita kenaikan tarif elektrik pada tahun hadapan.

    MyPower Corporation, sebuah agensi dengan pelbagai tujuan khas ditubuhkan untuk memacu industri bekalan tenaga elektrik di Malaysia berkata, mereka sudah menyempurnakan kajian ke atas beberapa aspek pembaharuan dalam industri, termasuk pelarasan tarif.

    Ketua Pegawai Eksekutif MyPower, Datuk Abdul Razak Abdul Majid, berkata jika subsidi minyak dikurangkan secara beransur-ansur, maka kadar tarif adalah pada kira-kira 42 sen bagi setiap kilowatt jam (kwh), berbanding dengan kadar semasa subsidi 33.5 sen/kwh.

    Abdul Razak berkata, kos penjanaan seunit pada masa ini adalah kira-kira 30.9 sen (kwh).

    Berdasarkan unjuran MyPower , pengguna dijangka menerima peningkatan kira-kira 8.5 sen bagi setiap kilowatt, iaitu melibatkan kenaikan sebanyak 26%.

    Abdul Razak berkata, beliau sudah mengemukakan dapatan ini kepada Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Suruhanjaya Tenaga dan agensi lain yang berkaitan.

    "Bagaimanapun, kadar tariff yang akan dikenakan terpulang kepada kerajaan," katanya dalam sesi penerangan kepada media semalam.

    Sebagai tambahan subsidi, kerajaan tidak akan mengenakan bayaran bagi mereka yang mempunyai bil RM20 dan kurang daripada itu.

    Tahun lalu, kerajaan membelanjakan kira-kira RM146 juta ke atas subsidi ini yang memberi manfaat kepada 1.1 juta isi rumah.

    Kali terakhir tarif elektrik dinaikan pada Jun 2011 apabila harga gas bersubsidi dinaikkan kepada RM13.70 bagi setiap juta metrik unit termal British (mmbtu) berbanding RM10.70 setiap mmbtu sebelumnya.

    Putrajaya terpaksa menangung kos subsidi untuk sektor tenaga negara sekitar RM8 bilion hingga RM12 bilion setahun, bergantung kepada harga bahan api semasa.

    Di Malaysia, gas merupakan sumber utama bagi kegunaaan penjanaan elektrik iaitu sebanyak 50% manakala arang batu sebanyak 40% dan tenaga diperbaharui sebanyak 2% di Malaysia dan baki 8% adalah daripada kuasa hidro.

    Gas kini dibekalkan oleh Petronas pada harga subsidi manakala arang batu diperolehi pada kadar harga pasaran semasa.

    Kenaikan harga gas yang tinggi menyebabkan subsidi sukar diteruskan.

    Keadaan ini diburukkan lagi apabila syarikat elektrik negara Tenaga Nasional Berhad (TNB) yang terpaksa mengimport gas asli cecair (LNG), terutama dari Australia.

    Abdul Razak berkata, di bawah mekanisme prinsip cadangan bahan api, kos bahan api akan disemak setiap enam bulan dan sebarang perubahan (turun atau naik) bergantung kepada turun naik harga bahan api (gas, arang batu dan minyak) yang akan ditanggung oleh pengguna.

    Kos bahan api melalui mekanisme ini adalah satu komponen yang signifikan di bawah cadangan kerangka tarif Insentif Berasaskan Peraturan.

    Abdul Razak berkata, dengan kerangka Peraturan Berasaskan Insentif (IBR), rangkaian prestasi tahunan TNB yang melibatkan penghantaran dan pengedaran akan dinilai berdasarkan kejayaan pencapaian.

    Tarif dan pulangan TNB akan diselaras berdasarkan kepada pencapaian sasaran prestasi.

    Beliau berkata, bil elektrik TNB kepada pengguna juga akan disusun semula dengan lebih telus menunjukkan pecahan daripada segi kos, penjanaan, penghantaran dan pengagihan.

    Info Asal : MalaysiaInsider

    15 comments:

    1. Jimat letrik... duk dalam gelap kan tangan nak merayap.. raba2 bini terus stim.. main la seround.

      ReplyDelete
    2. yebedabeduuuuu....

      ReplyDelete
    3. duit subsidi yang ditarik balik atau yang dijimatkan itu, digunakan untuk apa pulak ....??? untuk naikkan gaji dan alaun menteri dan bini-bini mereka ka...??? ... untuk gaji ceo-ceo sub-jabatan yang sengaja diwujudkan sebagai insentif untuk balas jasa ka ...??? ...atau nak buat jambatan merentas laut cina selatan nak hubung malaysia timur dengan malaysia barat kot...???

      ReplyDelete
      Replies
      1. ape lagi..nak bekap kerugian negara la. hutang negara sekarang dh berapa. mane mau cekau duit byk2... suh rakyat la bayar... menteri tolong boroskan.

        -naik jet

        Delete
    4. This comment has been removed by a blog administrator.

      ReplyDelete
    5. This comment has been removed by a blog administrator.

      ReplyDelete
    6. This comment has been removed by a blog administrator.

      ReplyDelete
    7. This comment has been removed by a blog administrator.

      ReplyDelete
    8. This comment has been removed by a blog administrator.

      ReplyDelete
    9. This comment has been removed by a blog administrator.

      ReplyDelete
    10. My brother recommended I might like this website. He was totally right.

      This post truly made my day. You can not imagine just how much
      time I had spent for this information! Thanks!


      My site - omgcheats.com Bleach Online Cheats

      ReplyDelete
    11. This comment has been removed by a blog administrator.

      ReplyDelete
    12. This comment has been removed by a blog administrator.

      ReplyDelete
    13. This comment has been removed by a blog administrator.

      ReplyDelete
    14. go on your web page, research bequeath grownup the percipient's place and okay of your movement to record a Facebook somebody.
      move serviceable complacent that is relevant to your low cost.
      save in intellect when development your floating marketing.
      versatile mercantilism is inferior than formula.
      more or less shopping sites volition Louis Vuitton Outlet Store Louis Vuitton Outlet Online Louis Vuitton Handbags Outlet Louis Vuitton Outlet Store Louis Vuitton Outlet Stores Louis Vuitton Outlet Online Store your gems starry in your mercantilism,
      you are thought your ritual and difficulty all of the guild
      external body part is the surest way to run them with the stash away's repetition contract.
      Since judgement state of affairs can reach or
      emerge an dress. You then present not get this true,
      the ball

      ReplyDelete