• Politik Terkini

    Monday, December 2, 2013

    BAN Myanmar - Kalau Rohigya Tu Yahudi, Kalau Yahudi Tu Rohigya

    Satu dunia tahu masalah rohigya. Dah jadi palestin asean. Nak kata negara asean ni diduduki yahudi, aku rasa takde. Nak kata penduduk asean ni majority yahudi, pun takde. Negara islam terbesar kat asean kat mane yea. Tapi apa tindakan negara islam terhadap myamar. Sekatan ekonomi? Tarik balik duta? Ke macam mane.

    Same dgn bangladesh yang menafikan penduduk rohigya dan menyekat orang rohigya lari kesana. Dahtu bangla masuk malaysia, takde pulak malaysia buat sekatan. Situasi rohigya seolah tersepit sampaikan OIC sendiri hanya mampu pung pang pung pang and tak leh buat apa. Kalaulah rohigya tu israel, apa jadi pada negara mnyamar agak2.

    Satu Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) telah diadakan akhir tahun lepas bagi mencapai kata sepakat berhubung isu penghapusan etnik Muslim Rohingya di Myanmar. Hasil dari perhimpunan tersebut, satu resolusi telah berjaya dipersetujui dengan menggesa kerajaan Myanmar mengambil tindakan memperbaiki situasi dengan melindungi hak asasi manusia dan memberi hak kewarganegaraan masyarakat Islam.

    Namun, reaksi cukup negatif telah ditunjukkan oleh masyarakat Buddha Rakhine. Di saat Muslim Rohingya diperintah berkurung, mereka telah menyerang dengan ganas Pasaraya Utama Maungdaw di Arakan dengan membakar 7 kedai yang dimiliki oleh orang Islam dan membuat rompakan sebanyak 12 kedai. Mereka juga telah membakar sebuah masjid tertua di Arakan yang telah didirikan dari abad ke-19 yang dikenali sebagai ‘Hakim Ali’.


    Pada bulan November 2013, satu delegasi OIC telah membuat lawatan ke Myanmar bagi meninjau nasibMuslim Rohingya yang terpaksa hidup dalam keadaan terancam. Ekmeleddin Ihsanoglu, Setiausaha Agung OIC dan anggota delegasi yang lain telah menghabiskan masa selama 4 hari berhasrat untuk bertemu dengan presiden, menteri, kumpulan agama dan agensi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB). Tetapi,  Aung San Suu Kyi enggan menemui mereka.

    Reaksi dari lawatan delegasi OIC tersebut, satu demonstrasi telahdilancarkan oleh puak sami-sami Buddha esktrimis sebagai tanda protes dan bantahan. Demonstrasi yang telah mendapat cop ‘halal’ dari pihak berkuasa kerajaan Myanmar dengan jelas membawa mesej ingin mengisyiharkan perang ke atas Islam dan kaum muslimin.

    Tidak cukup dengan melakukan pembunuhan beramai-ramai, membakar hidup-hidup mangsa, membakar masjid, memusnahkan kubur, menyeksa kanak-kanak dan merogol gadis-gadis tanpa sifat kemanusiaan, mereka dengan berani mengangkat sepanduk yang membawa mesej melabelkan Islam sebagai agama haiwan. Dengan jelas, mereka mahu melenyapkan Islam di bumi Myanmar dengan meneruskan penindasan dan penghinaan terhadap umat Islam.

    DiMalaysia, satu tindakan diambil diperingkat NGO dengan menubuhkan Koaliasi Menentang Ekstrimisme Agama di Myanmar (Coaliation Against Extremism in Myanmar-CAREM)bagi mengutuk sekerasnya terhadap penghinaan Islam yang dipamerkan dalam demonstrasi tersebut.

    Cikgu Mohd Azmi Abdul Hamid bertindak sebagai Koordinator CAREM telah mendesak semua penganut agama di dunia yang cintakan kedamaian, keharmonian dan saling hormat antara agama supaya menyatakan sikap dan pendirian mengecam tindakan kelompok esktrimis Buddhadi Myanmar.

    Tindakan kejam yang dilakukan oleh esktrimis Buddha telah melanggar Deklarasi Hak Asasi Manusia PBB apabila bertindak melakukan keganasan antara agama. Dalai Lama sebagai ketua kerohanian penganut Buddha seluruh dunia perlu bersuara agar kerajaan Myanmar menghentikan penindasan terhadap penganut agama lain.

    Anggota negara-negara Asean juga tidak boleh berdiam diri dengan sikap ‘lepas tangan’dan membisu dengan terusmemberi tekanan kepada kerajaan Myanmarsupaya menghentikan polisi penindasan terhadap agama lain.  Jika Myanmar terus bersikap ekstrim dan menjadikan masyarakat Islam Rohingya dalam suasana ketakutan, maka kedudukan Myanmar sebagai Pengerusi Asean 2014 juga perlu dikaji semula.

    Negara-negara OIC juga perlu sebulat suara dalam menyatakan bantahan terhadap kebiadapan ekstrimis Buddha yang secara hakikatnya disokong oleh kerajaan Myanmar. OIC perlu mengkaji semula hubungan diplomatik dengan Myanmar dan menuntut supaya semua kedutaan Myanmar di negara-negara OIC di‘halau’ keluar jika kempen membenci Islam tidak dihentikan serta-merta.

    Pendirian kerajaan Malaysia juga masih dinanti-nantikan di saat Kejohanan Sukan Sea kali ke 27 yang bakal berlangsung di Myanmar bermula 11 Disember ini. Kerajaan Malaysia sewajarnya membatalkan penyertaan olahragawan dan olahragawati Muslim dari Malaysia ke Sukan Sea tahun ini atas alasan kerajaan Myanmar bersikap anti Islam dan kehadiran atlet Islam yang tidak selamat dan tidak terjamin.

    Seterusnya, kerajaan Malaysia secara bijaknya digesa untuk menghantar memorandum bantahan kepada kedutaan Myanmar agar kerajaan Myanmar menghormati agama Islam dengan memberi kebebasan kepada orang Islam untuk hidup aman dan tenang sebagaimana penganut agama Buddha merasai kebebasan beragama di Malaysia.

    Rakyat juga masih menunggu di mana suara Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin yang sinonim dengan membawa aspirasi anak muda agar memberi respons dengan penglibatan atlet Islam dalam Kejohanan Sukan Sea di Myanmar kali ini. [HarakahDaily]

    From ArabNews

    WHAT happens when you change a country’s name? Can you erase an unwanted past? Is changing the name a new beginning? Do the people in that country and their memories assume a new form? Perhaps that was what the junta in Burma was trying to do by erasing its colonial past by changing the country’s name to Myanmar. And maybe even by erasing some of the country’s minorities.

    Myanmar has been under military rule for 50 years and is an absolute military state. The country has been synonymous with the terms assimilation, genocide, discrimination and even fascism. One expert says, “Calling what has befallen the Rohingya Muslims who make up the minority ‘war’ is putting it mildly. This is a massacre!”

    According to the United Nations, the Rohingya Muslims living in Rakhine Province on Myanmar’s border with Bangladesh are one of the world’s most persecuted communities. Rakhine has been the homeland of the Rohingya people, distinguished by their language from the predominantly Buddhist people of Myanmar, for hundreds of years. However, the government maintains that they recently migrated there from the Indian subcontinent. Based on that view, the Yangon regime denies the Rohingya people citizenship rights. This has terrible consequences:
    • The Rohingyas have no social status in the country. Since they are not allowed to have more than two children in their marriages — which themselves are subject to permission — more than 60,000 Rohingya children are effectively non-persons.
    • Rohingya Muslims are not allowed to travel; they even have to obtain permission to go from one village to another and have to pay heavy bribes. That restriction severely limits their access to schools, work and market opportunities and health services.
    • Rohingya Muslims have no means of accessing state hospitals or of course, social security. Diseases requiring intensive care or major surgery are treated in clinics lacking proper staff and equipment. Most diseases cannot be treated and the necessary drugs are very expensive.
    The situation of the people of Rohingya, already living under harsh conditions in one of the poorest parts of the world, worsened after the clashes that broke out in 2012. Hundreds of Rohingya Muslims were martyred and hundreds more forced to leave the country. Poor families who had lost all their possessions were forced to flee the country in unseaworthy boats.

    Bangladesh soon closed its border, and Thailand sent the boats back. Very few of these boats reached land. The rest were left to die. The Myanmar regime, which uses various and sundry gangs to implement its policy of ethnic cleansing, left nothing belonging to the Muslims in those lands after forcing the people of Rohingya out of the country. And that was in any case the whole purpose; the area was being prepared for a natural gas pipeline project extending as far as China. Some analysts have renamed the “Shwe gas pipeline” as the “pipeline of death.”

    Turkish Foreign Affairs Minister Ahmet Davutoglu’s visit to Myanmar in the company of the Organization of Islamic Cooperation (OIC) representatives last week was significant. The whole world may have seen the pain of the weeping Rohingya Muslims as they embraced Davutoglu. Happily, optimistic steps were taken in the wake of the visit: The Third Committee of the UN General Council demanded that Myanmar recognize equal citizenship rights for Rakhine Muslims and the EU Commission has promised to step up humanitarian aid for the Muslims in the region. Claus Sorrenson, the director general of the EU’s Humanitarian Aid and Civil Protection Department, compared the situation in Rakhine to the ghettoes set up by the Nazis in Europe. “I remember European history, where Jews were locked up in the ghettos,” he said. “We all know how that ended.”

    The Nazi holocaust took place before the eyes of the world. History remembers that tragedy all too well and asks, “How could we have let it happen?” The same thing must not happen to the Rohingya Muslims. We must draw world’s attention to the plight of the Rohingya Muslims. When a house catches fire, you raise alarm so assistance can be provided; otherwise that house will burn to ashes, and nobody will even be aware of it. We must not let that happen in Rakhine. We must raise our voices and draw attention to the fire. When all eyes are on them, those who wish to set the fire will no longer have the courage to do so.


    4 comments:

    1. kalau aku kayaaaaaaa

      ReplyDelete
    2. kat malaysia ni pun, PAS ngna UMNO xhabis berkelahi. mcm mane nk bantu negara islam lain

      ReplyDelete
    3. negara islam lain biziiiii

      ReplyDelete
    4. wow lancar perang kat org islam, tp org islam bersungguh2 mintak bwk bincang... still islam di kata terorist seems legit from ignorance ...not most of them...only few "good guy non muslim" ppl left....... and cant do anything about it....

      ReplyDelete