• Politik Terkini

    Tuesday, December 10, 2013

    BAN Seks- Sushi Boleh Menyebabkan Mandul Dan Tekanan Darah. Biar Betul !

    Sushi mmg best. Aku sdiri mmg suka makan sushi. Rasanya mmg la ada mual skit. Dah nama ikan mentah. Kalau ko nak rasa garing, ko try la amik goreng sushi tu. Takde lagi rasanya org buat. Sushi goreng. Lepas ni keluar lagi artikel kesihatan baru. Bahaya sushi goreng. Semua jenis bahaya, tapi orang atasan ramai je yang gemuk. Pemimpin dunia yang slim pun Obama, Ahmadinejad. Yang gemuk ramai je.

    SUSHI selama ini dikenali sebagai makanan sihat kerana ia mengandungi rendah kalori tetapi kaya dengan omega-3.

    Tetapi kajian mendapati, rutin pengambilan sushi akan membuatkan tubuh terdedah kepada lebih banyak logam, sekali gus meningkatkan risiko penyakit jantung.

    Menurut kajian tersebut, ikan mentah berpotensi membahayakan kesihatan kerana tinggi kandungan logam berat.



    Raksa boleh menyebabkan sistem saraf terjejas jika diambil dalam jumlah yang banyak manakala raksa dalam makanan cepat diserap oleh tubuh.

    Ikan seperti tuna gergasi, todak, yu atau sardin memiliki kandungan raksa yang tinggi kerana ia memakan ikan lebih kecil.

    Kajian sekumpulan penyelidik Majlis Pertahanan Sumber Alam Semula Jadi (NRDC) di New York, Amerika Syarikat (AS) mendapati :

    • Pengambilan ikan dicemari raksa boleh memberi menyebabkan kemandulan dan tekanan darah.
    • Menyebabkan lupa ingatan, menggeletar dan buta manakala peningkatan kadar raksa meningkatkan risiko penyakit jantung.

    Keputusan analisis penyelidik daripada Universiti Rutgers di New Jersey itu membabitkan pengambilan raksa oleh lebih 1,200 orang responden.

    Peserta yang mencatat bacaan tinggi kebanyakannya merupakan peserta yang gemar memakan sushi.

    Mereka turut disoal lebih lanjut berkenaan jumlah dan jenis sushi yang dimakan setiap bulan.

    Penyelidik mendapati, kebanyakan peserta percaya sushi akan memanjangkan umur mereka tetapi meragui bahawa kandungan raksa pada sushi cukup tinggi untuk membahayakan kesihatan mereka.

    Menurut kajian Pusat Perubatan Wexner Universiti Ohio, AS, kadar raksa yang tinggi dikaitkan dengan penyakit jantung melalui aktiviti enzim pada dinding pembuluh darah.

    "Selain memberikan kesan positif daripada omega-3, cemaran raksa pada ikan sushi memberikan kesan negatif seperti rendahnya kadar kolesterol baik, penyakit jantung, tekanan darah tinggi, strok serta kelahiran pramatang," jelas para penyelidik.

    Lembaga Pemantau Makanan dan Ubat-ubatan AS (FDA) menyarankan pengambilan hanya dua sajian ikan yang mengandungi omega-3 pada setiap minggu.

    Info Asal  : Kosmo

    3 comments:

    1. alaaa, mkn byk semua makanan bwk penyakit. even ko minum air suam melebihi had pun merbahaya.

      ReplyDelete
    2. makanan ape yg tak merbahaya.

      ReplyDelete
    3. aku tak sushi, pasal ada satu artikel sahih mengatakan kuman dalam sushi mentah tu boleh menghasilkan cacing yang mana boleh membiak kat otak!

      ReplyDelete