BAN Amazing - Galapagos Island : Pulau Kawah Gunung Berapi

Nak bercuti ke suatu tempat yang menakjubkan. Tapi tempat ni semestinya takde agen pelancongan yang buat. So ko kena pandai2 cari bot sendiri and buat pelayaran ala lanun untuk sampai. Dikatakan juga binatang yang tinggal di pulau kejadian gunung berapi ini juga adalah haiwan yang weirdooo...

The Rocks Bainbridge adalah kumpulan pulau kecil berbatu kecil di luar pantai tenggara Pulau Santiago, di Kepulauan Galapagos . Salah satu pulau kecil ini adalah sebuah kawah gunung berapi, terdiri daripada abu gunung berapi yang dipadatkan secara semulajadi. Air laut telah meresap melalui dinding kawah ini yang telah  terhakis, kemudian ia membentuk satu tasik garam-air berwarna biru yang menakjubkan.

Kepulauan Galapagos adalah kepulauan pulau-pulau gunung berapi di kawasan khatulistiwa Lautan Pasifik, kira-kira 1,000 km dari benua Amerika Selatan dan sebahagian daripada Ecuador.

>

Info Asal : AmusingPlanet

Post a Comment

3 Comments

  1. katanya tersalah meletup...

    ReplyDelete
  2. NI APE CERITA KEDAH WOIIII

    Alor Setar - Ekoran masalah gangguan bekalan air yang semakin teruk, lebih 200 peniaga Pasar Besar Alor Setar merungut dan meluahkan rasa tidak puas hati mereka terhadap masalah yang ditanggung sejak sekian lama.

    Masalah yang berlaku sejak 2 tahun lalu itu dikatakan semakin meruncing sejak kebelakangan ini dan pihak media difahamkan bahawa pasar besar di ibu negeri Kedah yang terletak di bawah seliaan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) itu sudah seminggu tidak menerima bekalan air.

    Menurut peniaga ayam di pasar tersebut, Mohd Zahiri Mohd Zahir, 29, dia terpaksa mengangkut air dari rumah sendiri untuk memudahkan operasi perniagaannya sejak seminggu ini.

    "Sebenarnya, kami masih boleh melakukan kerja termasuklah mencuci dan membersihkan ayam seperti biasa sebelum ini.

    "Bagaimanapun, keadaan bertambah teruk kebelakangan ini sehingga menyulitkan urusan seharian. Jadi, kami terpaksa mengangkut air sendiri ke pasar demi memudahkan kerja," katanya yang dipetik dari sumber, Sinar Harian, baru-baru ini.

    ReplyDelete