• Politik Terkini

    Monday, April 28, 2014

    BAN Sadis - Homeless Di Negara Maju Jepun

    Negara maju.. Banyak negara cuba mencapai negara maju and malaysia tidak terkecuali dengan menjadi 2020 sebagai target sebuah negara maju.. Negara maju dari segi kekayaan golongan atasan, kebebasan kewangan golongan atasan dan monarki golongan atasan yang mengalahkan sultan.. Itulah takrifan negara maju dalam konteks pemahaman aku..

    Di sebuah negara maju dan berteknologi tinggi jepun, tokyo sebuah bandar yang gila pesat, tetapi pertambahan homeles sentiasa meningkat.. Homeless di tokyo jepun lebih memilih stesen keretapi laju sebagai perumahan kotak yang tenang bagi mereka.. Tidak mustahil malaysia juga akan dipenuhi homeless satu hari nanti.. Berikutan kenaikan harga hartanah yang semakin tidak terkawal..


    6 comments:

    1. hanya segelintir.

      ReplyDelete
    2. Permandangan biasa bagi sebuah negara Maju dengan kos hidup yang tinggi. Jepun top 5 carta Negara kos hidup tinggi. Sewa rumah kecik je macam flat-flat kat kl yang sewanya 100 lebih. Tapi di sana boleh cecah RM 10,000 sebulan.

      ReplyDelete
      Replies
      1. so.. malaysia nak menuju ke arah ni ke.. better zaman dulu.. rumah kecik at least ada tanah.. daripada merempat mcm ni.. malaysia negara kaya maaa.

        Delete
    3. Tak mustahil, Malaysia akan jadi macam ni, bila? tak tahu. Tengok je contoh Kaum cina sibuk cari tanah & beli tanah dari Orang Melayu. Tapi kalau dapat kat mereka, janganlah haraplah dia nak jual balik. Makin hari, makin kecil dunia ni. Negara yang tak maju macam Indonesia pun, ramai "homeless" juga.

      ReplyDelete
      Replies
      1. konsep kaya then jadi kedekut semakin menjadi2..

        Delete
    4. This comment has been removed by a blog administrator.

      ReplyDelete