• Politik Terkini

    Sunday, May 18, 2014

    BAN Kesihatan - Bahaya Teh Tarik Dan Teh Ais. Taknak Amik Port. Lantak Ko!

    Nak makan petang ni, terus sentap.. Nak minum air ape.. tambah lagi addicted teh tarik, teh ais.. Pergghhh... Air liur pun meleleh.. Nasib baik aku bukan penggemar tegar teh bersusu ni.. Kalau teh o ker, teh hijau ker.. Okey la jugak kan... Tapi more prefer kopi o or nescaffe o... Masyukkk habis... Untuk tambah kejantanan, teh o campur bunga cengkih + kayu manis.. Perap dalam air tu dalam 30minit.. Minum, the rasakan sendiri.. Badan rasa ringan...


    Bahaya Teh Panas

    Hasil kajian terbaru oleh peneliti Iran mengatakan,
    Minum teh dalam keadaan masih panas berpotensi menjadi punca barah kerongkong.
    Reza Malekzadeh dari Tehran University meneliti 300 orang yang kebiasaan minum didiagnosis mengidap barah kerongkong, sementara 571 orang lainnya dalam keadaan sehat. Mereka semua berasal dari daerah yang sama, di negeri Golestan, di Iran Utara.

    Golestan merupakan salah satu daerah dengan tahap barah kerongkong tertinggi di dunia walaupun jumlah yang merokok dan meminum alkohol sangat rendah.

    Kajian juga mengatakan :
    Orang yang selalu meminum teh kurang dari 2minit setelah dituang, berisiko meransang perkembangan barah menjadi lebih cepat jika dibandingkan dengan mereka yang menunggu 4minit atau lebih. 
    Tidak ada keterangan pasti seberapa panas suhu teh yang menyebabkan barah, namun peneliti menyimpulkan luka akibat panas dari teh akan menyebabkan iritasi kerongkong.

    Bahaya Minum Teh Ais

    Tahukah anda, di sebalik nikmatnya teh ais menyimpan potensi membahayakan kesihatan. Penelitian Loyola University Chicago Stritch School of Medicine mengatakan,
    Pengambilan teh ais berlebihan mampu meningkatkan risiko penyakit batu karang.
    Teh ais mepunyai kandungan oksalat yang tinggi, salah satu bahan kimia yang menjadi punca pembentukan batu ginjal.
    “Bagi mereka yang memiliki kecenderungan sakit batu karang, teh ais merupakan minuman berbahaya,” kata Dr John Milner, pembantu Profesor Departemen Urologi.
    Oleh kerana itu, Milner menyarankan, mengganti pengambilan teh ais dengan air putih, atau mencampurnya dengan lemon. Lemon kaya kandungan asid sitrik, dapat menghalang pertumbuhan batu karang.

    Batu karang adalah kristal kecil yang terbentuk dari mineral dan garam yang biasanya terdapat dalam ginjal atau saluran pundi kencing. Mineral tak terpakai itu umumnya akan keluar dari tubuh bersama urin, tapi dalam kondisi tertentu akan mendap dan membentuk batuan di dalam saluran pundi kencing .

    Bukan tak boleh minum langsung, tapi pandai pandailah menghadkan dan mengawal cara kita mengambil minuman tersebut. (LMMerah)

    6 comments:

    1. kalau dh ajal memanggil.. tetap akan mati

      ReplyDelete
    2. DYNA SOFYA BINTI MOHD DAUD
      KPT : 871229-08-6484
      ALAMAT : NO. 98, JALAN JASA 41, TAMAN RINI HILL, MUTIARA RINI 81300 SKUDAI JOHOR.
      PEKERJAAN : SETIAUSAHA POLITIK
      ___________________________

      1. Dyana Sofya berasal dari Ipoh, emaknya pernah menjawat Setiausaha Bahagian Wanita UMNO yang pertama di Malaysia. Bapa saudara yang terlibat aktif didalam UMNO serta seluruh keluarganya.

      2. Akan tetapi, Dyana Sofya yang berasal dari graduan undang-undang UiTM ini telah tekad untuk memasuki DAP untuk memperjuangkan dasar parti DAP iaitu penghapusan pembahagian antara "bumiputera" dan "bukan bumiputera". Dyana Sofya tidak mahu wujud hak hak istimewa untuk Melayu Bumiputera sahaja kerana kaum cina juga perlu di beri hak yang sama seperti Melayu Bumiputera kerana kaum cina telah membayar cukai.

      3. Mengimbau kembali pengalamannya di UiTM, Dyana kini berpendirian satu ipta seperti UiTM perlu diwujudkan khas untuk kaum cina juga. Dyana berkata: "golongan cina perlu ada peluang sama seperti orang Melayu, 12 ipta yang dibuka untuk kaum cina adalah tidak mencukupi, seharusnya UiTM juga perlu dibuka atau pun perlu membina khas ipta utk kaum cina sahaja"

      4. Dyana menambah: "saya merasakan tidak adil mengapa orang Melayu Bumiputera dapat membayar yuran rendah dari kaum cina. Lim Kit Siang pernah menitiskan air mata bercerita tentang ini dan oleh itu saya harus memperjuang serta menghapuskan perkara ini"

      5. Lim Kit Siang merasakan kemasukkan Dyana Sofya membuatkan kenangan dan sejarah politik dirinya selama 48 tahun bertambah manis. Lim Kit Siang sendiri dengan bangganya telah membuat satu sidang media khas untuk mengumumkan bahawa Dyana Sofya telah dilantik sebagai Setiausaha Politik Lim Kit Siang yang akan menguruskan segala hal berkaitan Parlimen Gelang Patah.

      6. Lim Kit Siang berkata: "Dengan kemasukkan Dyana Sofya, saya dapat merasakan idealisme, semangat cintakan negara dan sayangkan rakyat di kalangan golongan muda yang mahu berbakti pada DAP. UMNO selalu bertanya siapa nak membela orang Melayu, Islam, dan Raja Melayu jika UMNO kalah dalam pilihan raya? Saya menjawab suda tentu lah DAP akan menjaga orang Melayu, agama Islam, dan kedudukan Raja Melayu” jelas Lim Kit Siang hasil z Melayu Gelang Patah.

      7. Dyana Sofya pula berpendapat: “Kemiskinan tegar telah dihapuskan di Pulau Pinang hasil usaha Lim Guan Eng. Buktikan kepada saya dimana orang miskin di Pulau Pinang? Sudah tentu jawapannya tiada. Jawapan yang saya ambil ini ditunjuk sendiri data oleh Lim Guan Eng bahawa orang Melayu disana tidak ada yang miskin, dan saya percaya perkara ini."

      ReplyDelete
    3. ala semua makanan berpenyakit.. kena rajin la bersenam. kalau malas. mmg la berjuta penyakit datang.

      ReplyDelete
    4. Blogger ni dah baca ke paper yg saintis ni tulis? atau main kopipes je? Meh nak bgtau. Dlm paper tu takde satu ayat pon yg menyalahkan pengambilan teh. Ttp lebih menekankan kepada pengambilan HOT tea sahaja. FYI, dalam paper lain yg turut ditulis oleh saintis yg sama, beliau menekankan bahaya pengambilan minuman yg panas tak kira lah teh atau apa2 minuman. So, buat kajian dulu sebelum sebar fakta yg salah! Dan jgn nak kopipes je keje...

      ReplyDelete
      Replies
      1. dahtu. ko minum je la banyak2.. takde pun org nak halang.

        Delete
    5. mcm2 la, hari tu siap ada kajian bahaya panadol.....kajian dari iran? lagi la aku x leh terima, puih

      ReplyDelete