BAN Teknologi - Backdoor.Padpin Godam Mesin ATM Bank

Sindiket penggodam mesin pengeluaran wang automatik (ATM) didapati menggunakan sejenis malware Trojan Horse dikenali sebagai Backdoor.Padpin yang hanya mensasarkan mesin ATM dengan membuka 'pintu belakang' sistem komputer terbabit.

Symantec Corporation  mendedahkan malware yang digunakan dikenali sebagai 'ulssm.exe..'.

'ulssm.exe..' adalah fail yang diaktifkan dalam sistem komputer berkenaan sebaik malware dimuat naik dan mula beroperasi.

Malware berkenaan akan memberi arahan untuk membuat pengeluaran wang yang masih terdapat di dalam mesin ATM yang digodam "Suspek" didapati membuka panel atas mesin ATM dipercayai tanpa menggunakan kunci, kemudian memasukkan satu cakera padat ke dalam pusat pemprosesan mesin itu yang kemudiannya akan 'reboot' sistem mesin ATM berkenaan," katanya malam tadi.

Maklumat yang diperoleh daripada jurutera bank mendapati sebanyak 40 keping wang boleh dikeluarkan dalam satu transaksi menggunakan cara berkenaan.

Backdoor.Padpin adalah sejenis malware dikenali sebagai Trojan Horse yang direka untuk menceroboh sistem keselamatan komputer dan berupaya melakukan tugasan tertentu.

Sebaik malware berkenaan dimasukkan, penggodam bukan saja berupaya memberi arahan menggunakan pad kekunci untuk membuat pengeluaran wang malah boleh menghentikan sistem penggera.

Backdoor.Padpin, yang mula dikesan pada bulan Mei 2014 turut berupaya 'memadam' dirinya sendiri jika gagal mengawal pad kekunci atau tempat pengeluaran wang.


Post a Comment

4 Comments

  1. dapat 10k seminggu pn dh jadi

    ReplyDelete
  2. fuuuuuuuuu masyukkkkk!!

    ReplyDelete
  3. Bank2 di Malysia ni maju dalam bab mengenakan interest bila peminjam lambat bayar, tapi mundor dan kedekut untuk upgrade sistem komputer dan keselamatan mereka. Bayangkan ATM mudah dibuka penutup panelnya macam bonet kereta!! Bila dah terbuka, komputer dan OS nya terdedah dan terlanjang! Lihat saja betapa mudahnya penyelia2 dan teknisyen membuka panel ATM bila mengutip atau memasukkan wang baru ke dalamnya. Dah tu sintem yang digunakan pula jenis WindowsXP yang berumor hampir 20 tahun!! Inilah harga yang terpaksa dibayar oleh bank dan syarikat insurans apabila kedwekut nak keluarkan modal upgrading sistem mereka.

    ReplyDelete