BAN Kesihatan - Bahaya Methylparaben Yang Perlu Kita Tahu !

Methylparaben digunakan untuk mengawet makanan dan kosmetik. Ia adalah ejen racun kulat dan anti-bakteria, memanjangkan tempoh simpanan sesuatu produk. Methylparaben cepat diserap melalui kulit, dan melalui saluran usus apabila digunakan sebagai bahan pengawet makanan. Terdapat banyak kontroversi sekitar penggunaannya, dengan banyak laporan kesan sampingan berbahaya.

Kanser payudara
Methylparaben digunakan secara meluas sebagai bahan pengawet dalam kosmetik wanita, seperti krim kulit dan deodoran. Kompaun ini telah dijumpai dalam keadaan baik dalam tisu kanser payudara. Sesetengah penyelidik menyatakan bahawa methylparaben boleh meningkatkan risiko kanser payudara, atau mempercepatkan pertumbuhan tumor tersebut.

Kulit dan Kerosakan Mata
Kulit yang didedahkan penggunaan krim yang mengandungi methylparaben boleh menyebabkan kekusaman dengan pendedahan kepada sinaran UVB matahari. Perkara ini akan menyebabkan kerosakan sel-sel kulit.

Penitis mata yang mengandungi methylparaben, walaupun dalam jumlah yang kecil, boleh merosakkan selaput mata, serta kornea.



Post a Comment

3 Comments