BAN Hiburan - Will You Marry Me : Pesongkan Akidah ?

Walaupun ramai yang beranggapan lamaran Hairul Azreen di atas pentas Gegar Vaganza hujung minggu lalu sesuatu yang manis buat Hanis Zalikha, tidak boleh kita nafikan yang ianya ada sedikit melanggar norma adat dan budaya kita sebagai orang Timur.

Perkara ini turut diakui pakar motivasi Ustaz Zulkefli Hamat yang beritahu cara lamaran sebegitu boleh menjatuhkan maruah wanita itu jika perhubungan tersebut terputus di tengah jalan.

“Lamaran adalah sama maksudnya dengan meminang atau khitbah yang mana ia patut dilakukan hanya dalam keluarga sahaja bagi mengelakkan perkara buruk berlaku. Sekiranya hubungan itu putus sebelum diijabkabulkan ia akan mengaibkan dan memalukan wanita itu sendiri melainkan lamaran tersebut disusuli terus dengan majlis akad nikah,” ujarnya.

Berkata kepada mStar Online, beliau menambah yang lafaz ayat will you marry me terhadap Hanis Zalikha menyerupai budaya agama lain & perbuatan itu boleh memesongkan akidah umat Islam.

“Cara melamar itu juga tidak sesuai dan dia seharusnya berhati-hati dengan ayat will you marry me itu kerana ia menyerupai perkahwinan agama Kristian di dalam gereja. Kalau dalam agama Islam, perlu lakukan solat hajat sebelum melamar dan bukan dengan tarian seperti dalam program itu”

Dari segi positifnya, Ustaz Zulkefli Hamat berkata ianya bagus kerana menggalakkan lebih ramai muda mudi dan orang di luar sana untuk mendirikan rumahtangga.


(rotikaya)

Post a Comment

9 Comments

  1. nk tunjuk hebat la katakan. ingatkn nk kawin terus.. tuptap tahun depan.. hadoiii

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum semua.. Ermm nak tanya pendapat ni.. Ada sapa² tau boleh la bg pendapat.. Dh lama nk tanya tapi tkde masa yg sesuai.. Mungkin dlm ramai² kat group ni tau ke.. Tkpe la.. Cuma nk bincang.. Cerita sini habis sini.. Dah tnya ramai kawan², tp still tak dapat nak selesaikan.. Takut jgk nk tanya.. kot silap group.. kadang sy cakap semua tk faham.. kadang sy serious diorg cakap sy main².. Tp tetap kena tanya jgk.. sbb semua org lama.. harap cik2 jwb yg sebetulnya.. jgn tipu²..... Kang tk pasal² huru hara... Tp rasa ok kot, tp tk tau la pulak.... Ni sebenarnya nk tanya......Betul ke roti gardenia tu enak dimakan begitu saja?

    ReplyDelete
  3. sebelum kawin. kot lepas kawin.. lain jadi

    ReplyDelete
  4. Sepatutnya dia tanya "Sudikah awak menjadi yang halal untuk saya?" mcm Awal Ashaari ckp masa dia lamar Scha. Jadi takde ustaz nak tegur.

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak tunjuk mat salleh punya pasal. melayu suka sgt tiru benda tak elok

      Delete
  5. yahudi dan nasrani amat suka bila umat islam ikut budaya mereka. lafaz yg sama diucapkan oleh org kaffir... banggakah kita???

    ReplyDelete
  6. aku setuju la sedikit dgn ustaz ni...tp saja nk tanya, mcm mana klu org kristian, budha hindu yahudi nak melamar, tp dia cakap mcm ni "sudikah dikau mengahwiniku?....ataupun dia ckp dalam bahasa arab?.....cuba ustaz jawab

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa bodoh gila anon ni bodoh ka? dah bagi jawapan tanya lagi bongok bertingkek2 kamu ni gi masuk sekolah balik puihhh bodo! diorang ada masa ke nak belajar bahasa melayu? kita je bodoh bin bebal terhegeh2 nak belajar bahasa diorang ko tanya la yahudi ada masuk sekolah diorang subjek bahasa melayu dah bodoh sombong mcm ko xleh buat pape dah puihhh lagi kat muka ko melayu bangsat mcm ko ni ramai nak mampus agung2 lagi orang luar patut fikir mcm mana nak maju kan melayu puihhh2

      Delete