Malaysia Menjadi HUB Pemindahan Wang Haram ?


Pascal Najadi, anak pengasas AmBank Hussain Najadi yang terbunuh, menimbulkan kebimbangan apabila Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak memindahkan berbilion ringgit dalam akaun bank peribadinya di AmBank, membayangkan kaedah-kaedah yang cukup longgar untuk organisasi pengganas melakukan perkara sama .
"Kami mempunyai sebab untuk bimbang melihat skala (pemindahan) wang besar-besaran yang seolah-olah bebas dibersihkan oleh pentadbiran Malaysia, undang-undang, dan keadilan.
"Malaysia membuktikan kepada dunia bahawa keseluruhan pengubahan wang haram dalam skala besar berbilion dolar AS adalah mungkin dianjurkan di Malaysia.
"Kami mengingatkan dunia bahawa ini menimbulkan, pada pendapat kami, menambahkan risiko yang tidak diingini pertubuhan pengganas yang menggunakan Malaysia sebagai hab pengubahan wang haram di Asia Tenggara," kata beliau dalam satu kenyataan semalam.
Pascal menyatakan bahawa dalam kes Najib, wang dari Timur Tengah kelihatan seolah-olah mengalir tanpa disedari pengawal selia dan Bank Negara selama bertahun-tahun.
"Ini adalah jelas dan menghadirkan bahaya kepada Malaysia dalam ujian terhadap pertempuran global menentang keganasan dan jenayah terancang.
"Tabung kewangan antarabangsa dan pendakwa antarabangsa yang berusaha mendedahkan [dakwaan] rompakan besar 1MDB patut memberi tekanan kepada Putrajaya agar benar-benar membersihkan jenayah pengubahan wang haram di Malaysia," katanya.

(MK)

Post a Comment

1 Comments

  1. 42BILLION. SEMUA KOTE KENA PEGANG BATU. UNDANG2 JADI KELU

    ReplyDelete