• Politik Terkini

    Thursday, November 24, 2016

    Indonesia Lancar Kad Pengenalan Kesan Suami Curang


    Kat malaysia kad pengenalan digunakan untuk dilihat masa buat pendaftaran, untuk pengesahan saja. Bila kahwin, nanti jabatan agama keluarkan kad lain pulak, bila ko beranak pinak nanti, nak g buat kad pengenalan anak, kena bawak sijil kawin. Kad kawin tu, ko gantung buat frame kat dinding. Fungsi takde. Dulu ada la jugak kan, penggunaan cip kad pengenalan. Sekarang ni, hanya bank saja yg pakai. Lain2 agensi takde, sbb teknologi tersebut hanya terhad. Mungkin kerajaan perlu buat transformasi kad pengenalan kepada lebih menyeluruh. Boleh mengelak isu bunuh macam kat terengganu tempoh hari.

    Berbeza di indonesia, penggunaan kad pengenalan elektronik (e-KTP) oleh kerajaan bukan sahaja memudahkan pengurusan data penduduk tetapi turut membantu wanita mengesan sekiranya suami mereka berkahwin dua, kata pegawai semalam.

    Ketua Pengarah pendaftaran penduduk dan sivil, Zudan Arif Fakrulloh berkata, melalui e-KTP, setiap penduduk mempunyai hanya satu nombor pengenalan yang membolehkan mereka mendaftar dalam Kad Keluarga.
    “Saya sering mendapat aduan daripada orang ramai kerana mereka tidak boleh lagi mendaftar untuk mendapatkan tiga Kad Keluarga sekali gus.
    “Seorang lelaki mengadu isterinya mengamuk kerana dia tidak boleh mendaftarkan suaminya dalam Kad Keluarga.
    “Akhirnya, lelaki itu terpaksa mengaku dia sebenarnya sudah mempunyai isteri,” katanya yang dipetik Jakartapost.com, semalam.
    Menurutnya, dia menyeru penduduk Indonesia segera menukar kad pengenalan mereka kepada e-KTP supaya data mereka boleh dikemaskini.
    “Jadi wanita di sini pergi periksa Kad Keluarga anda bagi memastikan data suami anda di dalamnya,” jelasnya.
    Menurutnya, sekiranya ada individu cuba mendapatkan dua kad pengenalan, rekod dalam e-KTP yang mengandungi data imbasan cap jari dan retina mata akan mengesan tindakan itu.

    No comments:

    Post a Comment

    Blogger Pembangkang

    Blogger BarisanNasional

    Blogger NonPolitik