TMJ - Annuar Musa "Jangan Jolok Sarang Tebuan", Jgn Jadi Liabiliti Parti


Tunku Mahkota Johor (TMJ) secara sinis mengingatkan Tan Sri Annuar Musa menyelesaikan masalah dihadapi Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA) dan tidak sibuk mencampuri urusan skuad lain di negara ini.

Teguran Tunku Ismail Sultan Ibrahim itu dimuat naik ke Facebook Johor Southern Tigers susulan kenyataan bekas presiden KAFA itu didakwa menegur kemudahan milik Kelab Bola Sepak Johor Darul Ta’zim (JDT).
“Kepada Tan Sri, semua stadium di negeri Johor sememangnya milik kerajaan negeri Johor dan kerajaan tersebut pula adalah milik siapa? Milik DYMM Sultan Johor yang wujud sejak 1885.
“Itu bererti terpulanglah kepada DYMM Sultan Johor bagaimana menggunakan semua harta milik kerajaan negeri. Jangan samakan Johor dengan negeri lain. Johor sudah wujud sebelum kemerdekaan, dengan cara tersendiri dan sistem berperlembagaan tersendiri sejak 1885,”  
Tunku Ismail turut menasihatkan Annuar selaku ketua penerangan Umno tidak menjadi liabiliti partinya.
“Negeri Johor juga adalah kubu kuat parti pemerintah sekarang. Tarikh untuk rakyat negara keluar mengundi sudah hampir, oleh itu jangan cuba menjolok sarang tebuan kerana kelak buruk padahnya.
“Kepada Tan Sri, jangan jadi liabiliti kepada parti anda. Anda sendiri jelas mempunyai kepentingan diri sendiri dalam parti. Ingatlah anda berkhidmat kepada rakyat.”
Katanya, Annuar juga perlu bertanggungjawab menyelesaikan masalah dihadapi KAFA, termasuk keputusan The Red Warriors menarik diri daripada saingan Liga Malaysia 2017 kerana tidak mempunyai dana mencukupi.
“Janganlah Tan Sri bagaikan nakhoda bertempiaran lari meninggalkan bahtera bila berhadapan ombak besar. Sedangkan KAFA pun Tan Sri tak boleh nak urus, elok Tan Sri lupakan hasrat menerajui bola sepak negara,” 
Pada 18 November lalu, Annuar mengulangi pendiriannya meletak jawatan sebagai presiden KAFA disebabkan masalah kewangan yang menghimpit persatuan itu.

Seminggu kemudian, Annuar secara terbuka menawarkan diri menggantikan Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah sebagai presiden FAM, jika Tunku Ismail tidak sanggup mengambil alih badan induk bola sepak negara itu.

Mengenai dakwaan kononnya JDT merosakkan pasaran bola sepak Malaysia dengan bayaran gaji terlalu tinggi kepada pemain, ini jawapan Tunku Ismail.
“Sistem bola sepak negara kita kini sudah berdaya maju dan tidak wujud pasukan lain tidak mampu bersaing atau beraksi dalam liga. Ianya berkenaan kebijaksanaan mengurus wang.
“Terpulang kepada JDT untuk membayar berapa tinggi sekalipun gaji pemain kami. Masih ada ramai lagi pemain lain yang boleh bermain dan tidak perlulah bersaing dengan JDT untuk mendapatkan pemain yang terbaik. Ikutlah kemampuan dan jangan sibuk bersaing dengan cara JDT.”
“Tidak payah buang masa untuk sibuk mengenai urusan pasukan atau kelab lain.”

FMT

Post a Comment

0 Comments