• Politik Terkini

    Monday, February 6, 2017

    Fenomena "Buih" Pantai Balok, Ini Penjelasan Prof Madya Dari University Malaysia Terengganu


    Fenomena gumpalan buih yang berlaku di Pantai Balok, Kuantan sejak tiga hari lalu adalah petunjuk bagi perubahan kualiti air laut dan berkemungkinan berlakunya pencemaran air.

    Pensyarah Pusat Pengajian Sains Marin dan Sekitaran Universiti Malaysia Terengganu Prof Madya Dr Zainudin Bachok berkata pihaknya tidak menolak kemungkinan fenomena tersebut berlaku akibat pencemaran yang disebabkan perlombongan bauksit.
    "Di Balok, kalau kita lihat sebelum ini berlaku macam-macam isu seperti air laut berwarna merah sebab pencemaran...mungkin ianya ada kaitan dengan isu tersebut tetapi ia belum dapat dibuktikan," katanya ketika dihubungi Bernama di sini hari ini.
    Bagaimanapun, Zainudin berkata fenomena tersebut bukan perkara baharu malah pernah berlaku di beberapa tempat di seluruh dunia.
    "Fenomena ini memang biasa berlaku di mana-mana cuma di Pantai Balok ini mungkin atas beberapa faktor sama ada perubahan kualiti air dan tindak balas pengoksidaan yang menghasilkan buih.
    "Macam yang pernah berlaku di Sungai Klang... ada banyak bahan organik, maka pengoksidaan berlaku dan ianya akan menghasilkan buih," katanya.
    Ditanya sama ada buih tersebut berbahaya untuk orang ramai, Zainudin berkata ia masih belum dapat diketahui selagi sampel kualiti air tidak diambil dan kajian tidak dijalankan.
    "Kita tak tahu sama ada buih itu bahaya atau tidak untuk orang ramai tapi buih tersebut merupakan petunjuk terhadap perubahan kualiti air dan kemungkinan berlaku pencemaran.
    "Biasanya Jabatan Alam Sekitar akan mengambil sampel air dan memeriksa tahap kandungan bahan tercemar. Kalau tahapnya tinggi, ianya memang tak selamat, tetapi untuk masa sekarang kita masih belum tahu tahapnya...kena ada data dan rekod," katanya.
    Fenomena gumpalan buih yang berlaku di pantai tersebut tular di laman sosial sejak kelmarin selepas orang ramai yang mengunjungi pantai tersebut memuat naik gambar yang dirakam di situ.

    2 comments:

    1. Hello,
       Saya Puan Elina Johnson, daripada LOAN FIRM ELINA JOHNSON, di sini datang pinjaman asli yang akan mengubah hidup anda kepada yang lebih baik, syarikat pinjaman pinjaman, Diberikan dan berlesen menawarkan pinjaman kepada individu, syarikat swasta dan orang yang memerlukan bantuan kewangan dalam tahap rendah faedah sebanyak 2%.

      Saya Puan Elina Johnson, akan membuat yang terbaik dalam takut kami kepada semua pemohon yang sah. Anda tidak akan kecewa oleh saya dalam perjanjian perniagaan ini kerana syarikat itu akan memastikan pinjaman anda sampai kepada anda, ia tidak thoes juga berakhir di situ, kami mempunyai satu pasukan expatrate yang memahami undang-undang pelaburan, mereka akan dapat membantu anda, memberikan anda tips yang akan hel anda menguruskan pelaburan anda bahawa anda melabur pinjaman anda, jadi anda tidak bankrap pernah lagi dalam hidup anda dan tawaran yang hebat ini datang dengan pinjaman anda, Hubungi kami hari ini melalui e-mel elinajohnson22@gmail.com

      Perkhidmatan kami termasuk yang berikut:

      * Pinjaman peribadi
      * Pinjaman Bercagar
      * Pinjaman tidak berpagar
      * Keputusan Pinjaman
      * Coaching Loan
      * Pinjaman ikrar Loan
      * Pembayaran pinjaman
      * Pinjaman pelajar
      * Pinjaman Commercial
      * Auto Loans
      * Resolusi Loan
      * Pinjaman Pembangunan
      * Dept pinjaman pinjaman
      * Pinjaman Perniagaan
      * Pinjaman Pendidikan
      * Pelantikan Broken

      Sila isi borang permohonan pinjaman di bawah dan kembalikan kepada kami untuk berkhidmat untuk kita lebih baik melalui e-mel:
      elinajohnson22@gmail.com


      DATA PEMOHON

      1) Nama Penuh:
      2) Negara:
      3) Alamat:
      4) Negeri:
      5) Jenis Kelamin:
      6) Status Perkahwinan
      7) Pekerjaan:
      8) Nombor telefon:
      9) Kedudukan masa ini di tempat kerja:
      10) Pendapatan bulanan:
      11) Jumlah Pinjaman Diperlukan:
      12) Tempoh Pinjaman:
      13) Tujuan pinjaman:
      14) Agama:
      15) Adakah anda memohon sebelum:
      16) Tarikh lahir:
      terima kasih,
      Puan Elina Johnson (elinajohnson22@gmail.com)

      ReplyDelete
    2. Hello,
      Nama saya Yuli Jakarta Selatan di Indonesia, saya mahu menggunakan medium ini untuk menasihati semua orang untuk memudahkan berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di sini, jadi banyak pemberi pinjaman pinjaman di sini adalah semua penipu dan mereka hanya di sini untuk menipu anda daripada wang anda, Saya memohon untuk pinjaman sebanyak kira-kira 200 juta daripada seorang wanita di Dubai dan saya kehilangan kira-kira 10 juta tanpa mengambil pinjaman, mereka meminta lagi dan lagi untuk kos, saya membayar hampir 10 juta masih saya tidak mendapat pinjaman,

      Allah kemuliaan, saya bertemu dengan seorang rakan yang baru sahaja digunakan untuk pinjaman, dan dia mendapat pinjaman tanpa sebarang tekanan, jadi dia memperkenalkan saya kepada Puan Olivia Daniel, dan saya memohon untuk 400 juta, saya fikir ia adalah jenaka dan penipuan, tetapi saya mendapat pinjaman saya dalam masa kurang daripada 24 jam hanya 2% tanpa cagaran. Saya amat gembira kerana saya telah diselamatkan daripada mendapat miskin.

      jadi saya menasihati semua penduduk di sini yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi
      Puan Olivia Daniel, melalui e-mel: (oliviadaniel93@gmail.com)

      Anda masih boleh hubungi saya jika anda memerlukan sebarang maklumat lanjut melalui e-mel: (yuliy3531@gmail.com)

      sekali lagi mengucapkan terima kasih kepada anda semua kerana membaca kesaksian saya dan Allah terus memberkati kita semua dan memberi kita kehidupan yang panjang dan kemakmuran

      ReplyDelete