• Politik Terkini

    Thursday, May 4, 2017

    Derita Isteri "Penjawat Awam" Dapat Suami Pemalas

    Asslamualaikum..sy skdar ingn berkongsi ape yg terpendam dihati.harap identiti saya dirahsiakan.
    .
    Saya seorang ibu kepada 3 org anak.bkerja dlm sektor governmen  berpendptan bersih bawah 1.5k shj. Masaalahnya sepanjang hampir 5thn bkerja suami mlepaskan bulat2 tgjwbnya ke atas bahu saya.
    .
    Saya tpksa menangung kos sewa rumah,segala bil,perbelanjaan dapur,susu pampers anak,upah mgasuh anak n sbgainya yg diluar pd kemampuan gaji saya.malah saya tpksa berjimat cermat.bawk bekal ke tempat kerja,n kdg2 tpaksa ikat perut.tpaksa abaikan perbelanjaan utk dri sendiri demi anak2.
    .
    Setiap mggu jgk saya trpaksa kerja lebih masa bg menampung kperluan tetapi tetap tdk mencukupi tambahan pula 2org anak saya msh myusu n pakai pampers.kdg2 saya terpikir utk mencri kerja sambilan pd wktu mlm.tp fikirkan masa dgn anak2 akan terabai nt n bimbang takut badan saya xmampu.hampir setiap hari saya menangis memikirkan nasib n ape lagi yg boleh say a buat utk mencukupkan keperluan.
    .
    Saya cuba menjadi agen dropship utk beberapa produk tp kurang mendapat sambutan.saya selalu meluahkan masalah ini kpda suami namun hasilnya sama.suami hanya bekerja bila dirasakan dia perlukan duit utk dri sendiri.
    .
    Memandangkan suami bekerja sendiri n mendapat gaji hari.kdg2 dlm sebulan suami hanya akan bekerja dlm 4@5 hari sahaja.dan setiap kali dia kerja dia hanya akan bagi saya jika ada lebih itupun dlm 20-30 ringgit.dan bila saya xckp nilai itu terlalu kecil suami akan membebel dekat saya n kata saya xtahu bersyukur.selalunya saya akn gunakan duit suami bg utk kperluan dapur,xpernah saya gunakan utk kegunaan sendiri.
    .
    Ape yg lagi memenatkan saya,walaupun suami xbekerja suami lbh rela tidur n berehat dr membantu saya mguruskan urusan rumah tangga.malah saya juga terpaksa membayar transport utk pgankutan sekolah anak memandangkan suami xnak hantar n ambik anak sekolah.
    .
    Ramai jgk yg bertanya kenapa saya hantar ank saya yg kecik 2 org kpd pgasuh.saya bkn xnak suami jg.tp pada awalnya memg suami yg jaga.tp pd suatu hari sy xsdp hati n balik awal kerumah dlm tgahri,sedih sgt bila saya balik saya tgok anak menangis2 sambil pegang botol susu kosong n kejutkan bapak dia yg sedanh tidur tp xbgun.dgn ank yg blom mandi,blom makan n pampers yg sudah londeh.menitis air mata saya saat itu.n lpas dr peristiwa itu saya tpaksa upah pgasuh walaupon saya xbrapa mampu.
    .
    Balik dr kerja saya terpaksa bergegas utk ambil anak dr pengasuh,kemas rumah memasak smua saya lakukan sndiri tanpa ada yg membantu.bila saya balik dr kerja saya tgok suami terbaring disofa sambil menonton tv @tidur dgn pinggan gelas yg dia makan bersepah2.
    .
    Kadangkala saya rasa diri saya diperlulakukan seperti hamba.saya tahu kepenatan saya sia2 sahaja sb kalau kita xikhlas n redha tetap xdpt pahala.tp saya juga manusia biasa saya sudah cuba utk menjadi lebih ikhlas namun xberjaya.kdg2 saya rasa ckup penat..bila saya hilang sabar marah2 n maki2 suami.dia akan marah saya balik dia ckp xde guna saya solat semua kalau xhormat suami.
    .
    Setiap kali parent saya dikg call tye pasal suami saya akn ckp suami kerja.sb xnak susahkan hati parents walaupon hanya tuhan yg tahu situasi saya..saya x tahu sampai bla saya harus bertahan.kdg2 rasa terlalu penat n letih dgn masalh ni.
    .
    Saya tahu ramai yg akn kecam saya nanti.saya cuma ingin meluahkan ape yg berbuku dihati saya.n meminta pendapat smua ape yg perlu saya lalukan utk mbuat suami sedar kesilapan n tggjwab dia.sekian terima kasih kepada yg sudi membaca.

    Copypaste
    Kisah Rumahtangga

    4 comments:

    1. klo aku jd isteri ....pertama aku repot kt pej agama then agak2 xbolh jalan...tgglkn je..buat pe bela biawak hudup...hbskn beras jo...anak2 biar sndri jaga puas hati...

      mkluman sya seorang suami..

      ReplyDelete
    2. tak ada apa yang boleh mengubah swami biol macam tu..eloklah hiup sendirian.

      ReplyDelete
    3. Ni semua barisan punye pasal. Ajar melayu pemalas, harap BRIM.

      Isteri kene cuba dapatkan bantuan ibu bapa/mertua/kawan/kawan suami dulu.

      Baru pegi pejabat agama.

      ReplyDelete
    4. apa nak buat, nasi telah menjadi bubur lambuk, seeloknya puan suami isteri ke Pejabat Agama ataupun ke Pejabat Caunselor untuk bantuan khidmat Nasihat.
      Ini anak dah 3 kalau 5, perangai dia macam tu, dengan gaji puan. Saya simpati. Ada satu macam ni juga gaji 4.9k. pun tak cukup. Kereta suami dia bayar, rumah dia bayar. Kesudahannya bercerai, sebab dah tak mampu nak maintain diri, anak segala keperluan.
      Bertindaklah Puan sebelum terlambat.

      ReplyDelete