Jokowi Arah "Tembak Pengedar Dadah"


Presiden Indonesia Joko Widodo telah mengarahkan pegawai penguatkuasa undang-undang untuk menembak para pengedar dadah bagi menangani keadaan darurat narkotik yang dihadapi republik itu.
"Bertindak tegas, terutamanya pengedar dadah asing yang memasuki negara ini dan mengelak tangkapan.
"Tembak mereka kerana kita memang berada dalam keadaan darurat narkotik sekarang," kata Widodo dalam ucapan yang disampaikan pada acara yang diadakan oleh salah sebuah parti politik Indonesia pada hari Jumaat.
Kenyataannya mengundang perbandingan dengan Presiden Filipina, Rodrigo Duterte, yang melancarkan gerakan keras membanteras masalah dadah kira-kira setahun lalu yang menyaksikan kebanyakan ramai suspek pengedar dadah terbunuh.

Kempen berdarah di Filipina telah mendapat kutukan dari masyarakat antarabangsa, termasuk Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

Indonesia juga mempunyai undang-undang yang keras berkaitan dengan dadah. Widodo sebelum ini telah dikritik kerana memerintahkan hukuman mati terhadap pengedar dadah yang telah dihukum mati oleh mahkamah.

Aktivis hak dan beberapa kerajaan telah meminta Indonesia menghapuskan hukuman mati.

Arahah menembak oleh Widodo dibuat seminggu selepas polis Indonesia menembak mati seorang lelaki Taiwan di sebuah bandar di dekat ibukota Jakarta.

Lelaki itu, yang merupakan anggota kumpulan yang cuba menyeludupkan satu tan methamphetamine kristal ke republik itu, terbunuh kerana mengelak tangkapan, kata polis.

Selepas insiden itu, ketua polis negara Indonesia Tito Karnavian dipetik oleh media sebagai berkata dia telah memerintahkan pegawai agar tidak teragak-agak menembak peniaga dadah yang mengelak tangkapan.

MK

Post a Comment

0 Comments