Tauliah Mengajar Agama "Alat Kuku Besi Pemerintah" ?

Bila bercakap soal agama islam, ia merangkumi setiap aspek kehidupan. Dari makan,minum sampailah ke peringkat pemerintahan, kewangan, sosial dan ekonomi mengikut rujukan pandangan islam. Namun berlaku banyak percanggahan pendapat dan perkara yang tidak dapat disimpulkan supaya pemerintah islam itu sendiri memahami dan merangka perancangan berlandaskan peruntukan yang ditetapkan dalam islam.

Aku merujuk kepada artikel yang dikeluarkan FMT, dimana ahli parlimen bukit bendera yang mewakili DAP mahukan kerajaan menyemak semula "tauliah mengajar" dan menerangkan secara details aspek yang dibenarkan dan tidak dibenarkan dalam memberi ceramah perihal agama.

Semua orang tahu, bila dengar ceramah agama, semestinya membabitkan kerohanian, aspek sosial antara masyarakat dan segala pembacaan hadis kemudian dirujuk dengan ayat suci al-quran untuk menerangkan sesuatu perkara. Tetapi bila penceramah tersebut menyoal tindakan pemerintah kerajaan atau pemerintah parti yang dilihat terpesong, maka perkara tersebut dilihat salah dan "tauliah" tersebut ditarik.

Jika "tauliah" tidak dikawal, perkara yang lebih teruk boleh berlaku. Penyebaran ajaran agama yang mungkin boleh mengelirukan umat islam itu sendiri dan mungkin boleh menyebabkan pertumpahan darah seperti yang berlaku di negara arab pada hari ini.

Apa yang diharapkan sekarang adalah pemerintahan yang adil dan bukan saja menggunakan ayat-ayat suci agama sebagai pembuka bicara untuk dillihat gah dalam sesuatu perkara. Nasib dan pandangan rakyat ditolak sama sekali dan dituduh sebagai musuh agama.

Post a Comment

0 Comments