Sejarah Masjid Dikosongkan Kerana Wabak - Covid19 Bukan Perkara Pertama, Sejarah Islam Telah Menceritakan


Jika diteliti dalam sejarah Islam, fenomena kekosongan masjid akibat wabak bukanlah kali pertama ianya berlaku. Di sini disertakan beberapa wabak yang pernah membawa malapetaka kepada manusia khususnya di Dunia Islam seperti :

⁃ Wabak ‘Amwas yang berlaku pada tahun 18 Hijrah yang mengorbankan sebilangan para sahabat – sahabat Nabi SAW. ‘Amwas adalah nama tempat di dalam Palestin yang menjadi tempat merebaknya wabak ini.

⁃ Wabak Tunis yang berlaku pada tahun 395 Hijrah mengorbankan banyak nyawa serta menyebabkan kedai-kedai kosong termasuk masjid-masjid di Qairawaan yang merupakan pusat universiti tertua dalam sejarah Islam juga dikosongkan untuk mengelak wabak tersebut merebak.

⁃ Pada tahun 448 Hijrah berlaku bencana wabak di Andalusia khususnya di bandar Esybiliya ( Sevilla ) dan Qordoba sehingga menyebabkan masjid-masjidnya kosong.

⁃ Pada tahun 449 Hijrah merebak wabak di wilayah Asia Tengah sehingga mengorbankan hampir dua juta nyawa. Wabak ini merebak sehingga sampai ke Timur Tengah. Ibnu Aljawzi menyifatkan kedahsyatan wabak ini sehingga dalam sehari tidak kurang 17 ribu nyawa terkorban dan menyebabkan masjid-masjid tidak dapat mendirikan solat jamaah kerana semua orang sibuk menguruskan jenazah.

⁃ Wabak taun pada tahun 749 Hijrah yang melanda Eropah dan kemudian merebak ke Dunia Islam khususnya Mesir sehingga meragut banyak nyawa dan mengosongkan masjid-masjid daripada jemaah.

⁃ Bencana Mekah yang berlaku pada tahun 827 Hijrah sehingga menyebabkan masjid-masjid kosong tidak didirikan solat jemaah termasuk Masjid Al-Haram. Sehingga diriwayatkan pada satu-satu ketika hanya imam dan seorang makmum sahaja yang solat di dalam Masjid Al-Haram.

Wabak-wabak di atas adalah sebahagian daripada apa yang pernah dilalui dalam sejarah Islam di samping peristiwa-peristiwa lain seperti peperangan dan bencana alam yang menghalang umat Islam untuk menghidupkan rumah Allah SWT.

Jika diteliti dalam kitab-kitab sejarah Islam termasuk kitab-kitab fiqh, ada yang membincangkan masalah penangguhan ibadah khususnya solat jemaah dan ibadah haji kerana sebab-sebab tertentu. Justeru itu, aspek sejarah adalah sangat penting untuk diteliti kerana ianya menjadi salah satu sebab satu-satu hukum itu berlaku.

Post a Comment

0 Comments