BAN Zionisme ~ Zionisma antara Polis dan Kaum Iban Bakong

Jika benar berlaku zionisma di malaysia. Tak tahulah aku apa nak cakap. Kesahihan berita ni mungkin boleh diperjelaskan oleh polis malaysia atau atm malaysia. Kalau ada blogger lain yang tahu cerita sebenar, bleh kongsikan dlm blog mereka.

Berita ni ada sorang blogger bagitau satu perampasan dan pembunuhan berlaku pada kaum iban di sarawak. Dinyatakan lagi ketua orang iban mati dibunuh. Semua gara-gara sebuah tanah kelapa sawit. Tapi ikutkan statistik malaysia pun sarawak sebuah negeri yang terbesar dan terkaya dengan sumber alam, tetapi termiskin dalam malaysia.

Negeri manakah paling kaya dan apakah mereka mempunyai sumber alam yang banyak. Tapi kenapa semua company besar di letakkan disana. Entahlah belalang, hang tanyalah umnuuu. Mereka duk tadbir malaysia selama 55 tahun. Tahun ni dapat banyak fulus $$$. Macam-macam bonus dapat. Selepas 55 tahun merdeka.  Kat bawah aku letakkan kisah segala yang berlaku zionisma ni. Siapa rajin mehla baca.


Ini ada lah suatu tragedi yg pernah berlaku sikit masa dulu... Tragedi kerajaan malaysia merampas tanah iban dgn kekerasan di bumi Sarawak..

Membawa senjata api menghalau penduduk asli demi tembolok syarikat sawit & kroni politik barisan nasional...

Rakyat iban kampung telah di tembak dan cuba disembunyikan kekejamannya oleh kerajaan kita... Inilah malaysia negara tercinta...

Tragedi ini sebenarnya berlaku dlm lingkungan tahun 1997.. di sarawak perjuangan mereka adalah perjuangan mempertahankan tanah wilayah adat.. perjuangan mereka ini berterusan sehingga ke hari ini.

Dalam tragedi bakong.. puncanya ialah beberapa syarikat ladang kelapa sawit tiba2 dtg dan memusnahkan kawasan tanah orang iban... masyarakat iban yg tinggal di rumah panjang masih mempunyai akal yg waras.. mereka membuat laporan polis..

Tapi... tak ada apa2 tindakan dari polis... masyarakat iban masih tak berputus asa.. ketua rumah panjang mereka menulis surat pula pada jabatan2 kerajaan yg berkaitan utk mintak tolong... tapi masih hampa... tanah wilayah iban masih terus di sodok oleh syarikat sawit...

Sebulan mereka bersabar... langsung tak ada siapa yg peduli.... akhirnya masyarakat iban berbincang sesama mereka... mereka bertindak merampas jentera korek yg sedang sedap meratah hutan di tanah iban... Kunci jentera kemudiannya masyarakat iban serahkan pada polis yg pernah memekakkan telinga pada report yg mereka pernah buat...

Lantaran dari kejadian itu.. syarikat sawit berjumpa dgn masyarakat iban untuk mintak balik jentera mereka.. masyarakat iban tak nak bagi... syarikat sawit buat report polis...

Pada pertengahan disember 1997... satu trak polis datang ke rumah panjang iban... polis rupanya menjadi barua pada syarikat sawit... polis datang nak tuntut jentera yg di rampas masyarakat iban.. perbincangan di buat.. masyarakat iban mahu syarikat sawit berhenti dari merampas tanah mereka sebagai syarat... masyarakat iban tak nak bagi semula jentera syarikat sawit selagi syarat ini tidak di penuhi.. polis balik dgn tangan kosong...

Pada esok harinya... 19 Disember 1997... polis datang lagi... masyarakat iban ini suatu masyarakat yg sgt baik pada tetamu.. mereka mengadakan satu upacara tradisi menyambut tetamu.. mereka yakin polis datang untuk berbincang hal tanah mereka.. mereka berkumpul di luar rumah panjang.. melakukan upacara adat mereka.. mereka tersenyum sesama mereka.. mereka harap polis datang untuk bersetuju dengan syarat mereka..

Rupanya pasukan Police Field Force yg datang siap bersenjata api berat.. sampai m16 pun dibawak sama... berpakaian seragam mereka tapi tanpa no pengenalan mereka... polis datang berniat untuk menangkap ketua rumah panjang iban dan lain2 iban yg terlibat....

Banggau ak Andop adalah ketua rumah panjang yg mereka kehendaki... Banggau juga adalah org yg sama buat report pada polis hal tanah iban yg di tarah.. Banggau juga org yg sama menulis pada jabatan2 kerajaan mengadukan hal tanah iban..

Polis menyerbu untuk menangkap semua iban yg ada di situ.. ramai iban yg cuba mengelak... ketua operasi polis mengeluarkan arahan tembak.. tanpa sebarang amaran dari polis... jugak tak ada tembakan amaran.. tiga iban di tembak... iban yg lain pula di hadiahkan pukulan belantan polis... tak lupa juga sepak terajang dari polis... ramai yg di tangkap pada hari itu...

Beberapa hari selepas itu.. Salah seorang iban yg ditembak iaitu Enyang ak Gendang.... mati... Di hospital.. dgn peluru yg masih tertanam dalam kepalanya... Di bunuh oleh polis yang... mengaku melayu... mengaku islam... bernama koperal Hussaini bin Sulong...

Info Asal : Astana
BAN Zionisme ~ Zionisma antara Polis dan Kaum Iban Bakong BAN Zionisme ~ Zionisma antara Polis dan Kaum Iban Bakong Reviewed by BANkami Blog on February 06, 2013 Rating: 5

10 comments:

  1. holocaust iban ker ni.. umno sila jawab!

    ReplyDelete
  2. benda ni dh lama..tp takder tindakan diambil

    ReplyDelete
    Replies
    1. mcm mna nk amik tindakan. polis sendiri yg buat taik. saper nk tangkap polis. polis nak tangkap polis. hahaha.

      Delete
    2. kesian kt org iban.Harap najib dpt naikkan BR1M utk org iban

      Delete
  3. tepuk dada tanya selera. sama-sama kita buat pilihan yang betul pada pilihan raya nanti :)

    ReplyDelete
  4. Siapa yg patut dipersalahkn dlm isu ni. Era mahathir tu.

    ReplyDelete
  5. cam citer kat long pa sia pla

    ReplyDelete

Powered by Blogger.