BAN Amusing - Laut Mati (Dead Sea), Apa Perlu Ko Tahu?

Aku rasa semua tau pasal laut mati dan maybe some of u pernah ke sana untuk berubat or melihat keindahan alam di laut mati. Laut mati terletak di sempadan antara jordan dan tanah haram israel. Most valueble place in the world, palestine. Sebab tu israel gila gila nak palestine dan dijadikan sebagai pusat utama dunia pada masa hadapan.

Laut Mati (Dead Sea) adalah laut paling masin dalam dunia dan 8.6 kali lebih masin daripada garam laut biasa. Kemasinan ini menyebabkan tiada hidupan ataupun flora yang boleh hidup disekitar. Kemasinan tersebut juga prevent daripada organisms seperti ikan atau tumbuhan aquatik lain hidup didalam laut tersebut. Selain itu juga bakteria bebas seperti micro fungus tidak dapat hidup didalam laut mati.

Permukaan atas laut mati adalah 423meter daripada paras laut. Dan dikategorikan sebagai tempat paling rendah dalam dunia.

Kedalaman laut mati adalam 377 meter dan ia adalah laut paling masin yang terdalam dalam dunia. Selain itu juga, kepekatan natrium klorida dan garam galian adalah paling masin dan tinggi dalam dunia.

 With 33.7% salinity, the Dead Sea is one of the world’s saltiest bodies of water. Although Lake Assal (Djibouti), Garabogazköl and some hypersaline lakes of the McMurdo Dry Valleys in Antarctica (such as Don Juan Pond) have reported higher salinities.

Disebabkan kemasinan yang terlalu tinggi, ia menyebabkan kita terapung dan tidak akan tenggelam. Dikatakan laut mati hampir sama dengan Great Salt Lake di Utah Amerika.

Keluasan laut mati pula adalah 67 kilometer panjang dan 18 kilometer lebar. Iaberdekatan dengan Jordan Rift Valley serta Sungai Jordan.

Laut mati dijadikan major utama dalam bidang kajian perubatan untuk beberapa penyakit kulit. Mineral dalam laut mati mempunyai tahap pollens yang rendah dan beberapa mineral berkhasiat yang mempu prevent kulit daripada sinar ultra atau radiasi.


Post a Comment

7 Comments

  1. keindahan ciptaan allah.

    ReplyDelete
  2. Mandi mayat boleh ke dimandikan di laut mati? Wahai Carlos pencipta blog mandi mayat.

    ReplyDelete
  3. Bhai Carlos...

    Tiada penciptaan Allah Taala yang sia-sia... Gua percaya ader banyak manfaat yang masih tidak diteroka dari Laut Mati nih... Dan ianya adalah peringatan kepada mereka-mereka yang rasa diri mereka hebat dari Allah Taala...

    ReplyDelete
  4. Mungkin inilah tempat penyembuh segala beribu penyakit. tapi sekarang sperti dh dikuasai oleh israel.

    ReplyDelete
  5. hahaha. laut mati bukan ke tmpt kaum nabi lut A.S - negara sodom? Allah SWT hancurkan kaum ini krn perbatan jijik mrk. Nabi SAW ajar kita bila melalui kaw bekas tmpt yg d turunan azab Allah, hendaklah kita membaca doa. blh cari d internet doa nya. jazakallah

    ReplyDelete
  6. jangan berenang sambil minum air masin

    My recent post : Pisang Goreng Di Mcd

    ReplyDelete