BAN Konfius - Konflik Khalimah Allah, Kenapa Melayu Pening?

Kalimah allah, isu ni memang sedikit dah lapuk. Mahkamah pun dah keluar kenyataan bla bla bla. Semenanjung takleh guna, sabah sarawak boleh. Kenapa and kenapa and kenapa, ko tanya la macai and da geng. Aku tertarik dgn video effing show.

Kenapa umat islam perlu konfius tentang penggunaan kalimah allah, sepatutnya mereka yg non muslim perlu konfius. Akan ramai lagi menkaji untuk ketahui siapa allah sebenar. Ke mcm mane.

BAN Konfius - Konflik Khalimah Allah, Kenapa Melayu Pening? BAN Konfius - Konflik Khalimah Allah, Kenapa Melayu Pening? Reviewed by BANkami Blog on October 29, 2013 Rating: 5

14 comments:

  1. pengguna di tempat yg salah yg dipertikaikn tu. tapi aku heran jugak, apehal di sabah saarawak dibenar. dikriminasi membingungkn keadaan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Senang je jawapan dia.. Kalu BN haramkan penggunaan Allah di Sabah & Sarawak, GE14 confirm bungkus!!!

      KAH KAH KAH!!!

      Delete
  2. ckp apa pun tada guna. macai tetap macai

    ReplyDelete
  3. DAHLA. ISU NI DAH LAPUK LA ADMIN! MAHKAMAH PUN DH ISTIHAR.

    ReplyDelete
  4. Orang Kristian la pening. Kita tetap guna Allah di mana2.

    ReplyDelete
  5. Orang Kristian la pening. Kita tetap guna Allah di mana2.

    ReplyDelete
  6. I can bet u it just a political millage act jer..Why Sabah Sarawak can use Kalimah Allahbut not semenanjung..it because of semananjung placed majoriti of Muslim voters so they can gain sentimen agama not like Sabah and Sarawak where Non Muslim voters are the majoriti compare to Muslim voters..se the picture???
    So siapa yg guna agama utk politik???




    ReplyDelete
    Replies
    1. siapa lg kalau bkn media geng umno. perkasa yg xhabis2. persoalan sekarang, kenapa dibenarkan. sabah n sarawak still dlm malaysia. sebab BN mempolitikkn isu ni. majority kt sabah sarawak ke, majority kt semenanjung ker. Kalau BN bertegas, takkan jadi. tapi longlai.

      lagipun, apa umat islam perlu risau. Kerajaan sepatutnya memperbanyakkan program keagamaan. Bukan double standard pilih ustaz. berceramah semata-mata suh puja BN

      Delete
  7. Keputusan Mahkamah Rayuan ari tu melalui mahkamah tinggi semenanjung. Bacaan kes melalui mahkamah tinggi semenanjung dan Mahkamah tinggi sabah dan sarawak tak termasuk. Sila rujuk kes kat web jabatan kehakiman hahaha keliru keliru...

    ReplyDelete
    Replies
    1. bagi la link.

      Delete
    2. http://www.kehakiman.gov.my/node/1490

      download keputusan kat dalam tu dan lihat maksud "dalam mahkamah tinggi malaya".

      Delete
    3. ko terangkn jela. ape maksud dia.

      Delete
    4. This comment has been removed by the author.

      Delete
  8. Bolehkah bukan Islam guna kalimah ALLAH? Untuk menerang seseorang membuat sesuatu, kita mesti menggunakan dalil, hujah, bukti yang jelas daripada al-Quran dan sunnah Nabi Muhammad SAW. Sebagai contoh, dalam al-Quran disebut dalam Surah al-Ankabut, ayat 61 dan 63; al-Zumar ayat 38 dan al-Zukhruf ayat 87: Apabila ALLAH SWT berfirman yang bermaksud: ALLAH bertanya kepada Musyrikin ini; “Siapakah yang menjadi langit dan bumi?” Nescaya mereka kata: ALLAH. Mereka merujuk ALLAH ini kepada ALLAH yang sebenarnya, bukan merujuk kepada berhala mereka. Bila ditanya soalan; “Siapakah yang turunkan hujan daripada langit?” Nescaya mereka kata: ALLAH. Dan kemudian dalam Surah al-Zukhruf ayat 87; “Siapakah yang menjadikan manusia?” Mereka tetap mengatakan ALLAH.

    Tetapi di sini, ALLAH menempelak mereka. Yang ditempelak di sini bukan penggunaan kalimah ALLAH, tetapi walaupun mereka tahu ALLAH yang jadikan semua ini, tetapi mereka tetap hendak menyembah selain dari ALLAH. Jadi pada pemahaman saya, orang bukan Islam boleh guna kalimah ALLAH apabila mereka rujuk kepada ALLAH sesuai dengan sifatnya.

    Namun, apabila mereka guna kalimah ALLAH tidak bersesuaian dengan sifat ALLAH, maka saya kurang setuju penggunaan tadi kerana dalam Surah Maryam, ayat 88 hingga 90. ALLAH berfirman yang bermaksud: “Sungguh keji kata-kata mereka mengatakan ALLAH ada anak sehinggakan langit hampir sahaja pecah, bumi terbelah dan gunung ganang runtuh”.

    Jika orang mengatakan sesuatu tidak benar tentang ALLAH, sebagai orang Islam, sudah tentu saya tidak boleh duduk diam dan mesti ada tindakan balik iaitu berhujah dan berdialog dengan mereka.

    Bagi orang Islam, perkataan ALLAH itu bukan nama am, tetapi nama khas. Kalau dalam Bahasa Arab, God itu bukannya ALLAH, tapi God itu ialah ‘Ilah’ ataupun ‘Rabb’. Namun, bagi orang Kristian, mereka tidak pandang ALLAH itu sebagai nama khas.

    Dalam Bible, kalau rujuk kepada ‘God the father’, mereka akan sebut God, tetapi ia akan dirujuk sebagai ‘Lord’ kalau rujuk kepada Jesus. ‘Lord’ dalam BM diterjemah sebagai Tuhan, jadi hujah dia ialah, God dalam BI tadi akan diterjemahkan ke dalam BM sebagai ALLAH untuk membezakan antara ‘God’ dan ‘Lord’. Orang Kristian percaya kepada tuhan anak dan tuhan bapa. Ini bercanggah dengan kepercayaan konsep ALLAH dalam agama Islam.

    ReplyDelete

Powered by Blogger.