• Politik Terkini

    Monday, October 14, 2013

    BAN Gila Kuasa - DYMM Sultan Melaka Wujud Ke?

    Aku terkedu sekejap. Ada ni pewaris keturunan parameswara or macam mana. Seingat aku yang selalu tidur kelas sejarah, pewaris parameswara dah takde. Yang pelik dalam facebook dia bagitau dia dari perak and kerja sebagai sultan melaka. Satu2 sultan dalam malaysia yang ada facebook. Bukan fan pages.

    Kesahihan ni aku pun tak tau. sebab tak pernah cikgu sejarah aku cerita pewaris sultan melaka ni muncul. Yang setahu aku, kerajaan nusantara cuba bangkit kembali. Dibawah naungan sultan ketum. Terbaru dikatakan ketum fc akan diwujudkan. Dan diharap satu hari nanti tersenarai dalam liga super malaysia. Target 3030, akan masuk champion league lawan real madrid + barcelona = real lona


    Info Asal : DYMM Sultan Melaka

    18 comments:

    1. mcm ni org pn ada ke

      ReplyDelete
    2. sultan melaka?biar betik??apapun semoga ketum fc berjaya ditubuhkn :)

      ReplyDelete
    3. apekejadah sultan melaka dgn raja nusantara. apa kaitan ketum fc dgn melaka fc?

      ReplyDelete
    4. Kisah pilu Aidil Adha yg berlaku di India...

      என ெச ேமாக ஆரபத காலகடக, பா ெபேணாெடலா பக ேவேபாற எணக, உறக வயக வைரைரயறி கனக, ேமாகக எ வா தித கால அ, இேபா அபான மைனவ, ஆைசயான ழைதக எ வா ெகாதாம◌், அத கால அபவகைள அைசேபாைகய கமாக தா இகிற, அத நிைனகள எபதா . இ மா பதாகக◌ு நடத அபவ, த தலாக ைகயகாம ணதணைய பயசிய அபவ. ஆகிலதி ெசாவதானா, .பக வ யாேரா ஐய வகாரக வதிகாக எ அமா றியேபா, அவள வாரய காடவைல, ஆனா வசால மாமி எக வ பைற த ேமா வாக ைழத ேபா, நா அச வேட. அவக டைவ கயத ேநதி ைல, இ, , எ கியமான அக அவயகைள எபாக காய. பளேபாற அவள இ பதி, ெதா ெத ெதயாம காசி யளத வத, ேலசாக ெதத ைலக எ த

      ReplyDelete
    5. bukan ke waris kesultanan melaka lari ke johor selepas portugis menyerang..dorang grouping kat sana..last2 terus stay kat sana..jd pikir balik..sultan johor aka sultan melaka gak..kan kan kan

      ReplyDelete
      Replies
      1. dahtu apesal sultan johor xclaim melaka tu hak dia. setahu aku kedua tu mati. maksud aku sultan pewaris parameswara la.

        Delete
    6. sbb sejarah yg ada selalunya sebelah pihak...
      bkn semua sejarah tu betul..apa pon...jarang yg suka subjek sejarah jd pereka sejarah skrg ni...haha

      ReplyDelete
    7. This comment has been removed by the author.

      ReplyDelete
      Replies
      1. pembetulan~

        orang yang mengklaim sultan nusantara tu dah terkantoi pun~ dikantoikan oleh salah seorang yang benar2 rapat dengan dia sendiri~

        http://www.bradokapak.com/2013/09/raja-nusantara-menipu-akhir.html

        sultan melaka ni pulak, dia ni aku rasa ada darah raja perak~ kira memang ada darah kesultanan melaka, tetapi kalau nak kata waris yang layak, memang tak la~

        bagi aku, tak guna jadi raja pun kalau takda negeri naungan dan tak ada rakyat yang iktiraf~
        makam raja setingkat atas rakyat marhaen, dan tanggungjawab dia esok nak jawab kat akhirat memang setingkat la atas kita~ pandai2 la paduka seri~ jadi raja memang nikmat, tetapi nikmat diberi bukan secara percuma~

        Delete
    8. Ade jgk org nk ikut n percaya kn die...sedang kn org mcm ni pon dijulang apetah lg abg nuar n abe najib...

      ReplyDelete
    9. Ade jgk org nk ikut n percaya kn die...sedang kn org mcm ni pon dijulang apetah lg abg nuar n abe najib...

      ReplyDelete
    10. APa la Korang Ni, Tak Tau CeriTa Main HemBos Je..Lain Kali Kaji DUlu Sejarah Jgn Ckp Main Sedap MulOt je...Kalau Org Sejarah Baca APa yg Korang Tulis ni Buat Malu je..

      korang kena tau, sultan melaka ade 2 org anak, sorang ditabalkan sebagai sultan melaka, sorang lagi bawa diri pergi ke perak dan ditabalkan sebagai raja at perak..masalah berlaku bila terjadinye perebutan tahkta dekat perak, kesannya waris sultan melaka ni melarikan diri.

      keturunan sultan perak yang ada sekarang ni la yang merebut takhta tu, tapi semua tu diiktiraf sebb memang dari dulu berlaku perebutan takhta mcm ni..

      balik semula pada anak sultan yg ditabalkan sebagai sultan melaka,sultan melaka ni waris2 nye telah pergi kejohor sbb Portugis, sampai la waris ni membuka johor, sampai kemangkatan sultan mahmud mangkat dijulang dijohor..dan seterusnya digantikan dengan bendahara johor dan seterusnya smpai sekarang keturunan temenggong johor...

      jadi waris sultan melaka yang berhijrah dan membuka negeri johor telah tamat, tapi waris sultan melaka yang membuka negeri perak sampai sekarang ada lagi sbb waris sultan tersebut telah melarikan diri...

      sekarang yg nk menjadikan beliau layak atau tidak jadi sultan melaka hanyalah dengan membuktikan bahawa beliau merupakan waris sultan melaka yang membuka negeri perak dan melarikan diri selepas perampasan kuasa..itu je.

      sekarang beliau telah membuktikan bahawa beliau mg waris sultan perak tu, selepas diakui di mahkamah antarabangsa...jadi keputusan terletak pada Majlis Raja-raja..

      please pada mereka yang x tau sejarah tlg kaji dulu.,.kaji bukan dengan amek tulisan dr blog2..tapi dari buku2 atau sumber2 yang dipercayai, mcm sulalatus salatin, merong mahawangsa, hikayat melayu..ni semua boleh dikategorikan sebagai sumber pertama, kalau nk mudah boleh carila buku2 sumber kedua yang ditulis oleh sejarawan malaysia...

      ReplyDelete
    11. nak kaji amende. Mahkamah antarabangsa ? puiiiii. itu semua rancangan nak jatuhkan malaysia

      ReplyDelete
    12. Malaysia tak perlu Sultan2 laa..menyemak je.Bkn memberi manfaat pun pada rakyat.Mengabihkan boreh je. Sultan Msia tak berfungsi dh.Lainlah mcm Sultan Brunei.Sumer keje dia buat utk rakyat nya.Mmg dia deserve dgn kekayaan negeri yg dia ada.Bkn mcm sini.Tak pyh keje, mewah2 pakai duk senang lenang kt istana, tiap2 cukai elaun masuk! pergh!!!!

      ReplyDelete
    13. saya stuju dan puji komen sda hanafi husin diatas tadi dan prcaya beliau bnyk mbaca dan membuat rujukan2 mengenai sejarah tanahair.Sejarah kesultanan melayu Melaka telah wujud sejak kira2 752 thn yg lalu sejak bermulanya Parameswara 1262 M dan susurgalur salasilah kluarga di raja baginda berterusan sehinggalah kepada era kesultanan Johor yg bertahta pd hari ini walaupun berketurunan Temenggong namun tetap berdarah raja yg berDNA bersalasilah keturunan Sultan Iskandar Zulkarnain sewaktu zaman kegemilangan empayar islam Rom Turki. Disini bukan sya hendak komen pasal Sultan Melaka yg baru tapi sekadar mengingati sesama kita agar sesiapa yg kurang arif mengenai sejarah Kesultanan Melayu kita usahlah menaburkan komen2 yg panas,negatif ,beremosi serta melulu sehingga ketahap menghina kepada insan yg seugama dan sebangsa dgn kita samada mereka itu berdarah raja atau rakyat biasa sekalipun.Insyallah Makmur . dari lokman hjm. Persatuan Sejarah Malaysia Kaw.Muar - Bandar Maharani Bandar Di Raja.

      ReplyDelete