• Politik Terkini

    Wednesday, November 5, 2014

    BAN Displin - Tindakan Tatatertib Pada Penjawat Awam. Menteri Pula Macam Mana?

    Kalau bab disiplin kat orang bawahan memang paling laju untuk dikenakan. Paling senang. Paling cepat tangkas tindakan. Cuba kalau tindakan untuk golongan atasan yang dikatakan menjadi pilihan rakyat (konon). Gagal itu, gagal ini. Tak capai itu ini. Apa tindakan yang dikenakan. Ada surcharge tak boleh jadi menteri or kena bayar apa-apa tak.
    Sebanyak 81 pegawai perkhidmatan awam didapati bersalah di bawah tindakan punitif yang melibatkan kesalahan tatatertib dan surcaj sejak 2012 sehingga 3 Oktober lepas.
     
    Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Shahidan Kassim berkata, antara hukuman yang dijatuhkan kepada pegawai yang didapati bersalah adalah seorang pegawai dibuang kerja, 29 pegawai dikenakan surcaj manakala 12 pegawai dikenakan surcaj dan amaran dengan nilai keseluruhan berjumlah RM86,767.85.
     
    "Surcaj dikutip secara terus daripada pegawai melalui pemotongan emolumen dan hukuman amaran menyebabkan pegawai berkenaan tidak dipertimbangkan kenaikan pangkat bagi tempoh 12 bulan," katanya ketika menjawab soalan Datuk Wira Othman Abdul (BN-Pendang) dalam sesi soal jawab di Dewan Rakyat di sini, hari ini.
    Othman ingin tahu berapakah jumlah tindakan dan jenis tindakan yang telah diambil ke atas kakitangan kerajaan yang melakukan kesalahan seperti yang dilaporkan oleh Ketua Audit Negara.
     
    Dalam pada itu Shahidan memberitahu seorang pegawai telah dijatuhkan dua hukuman serentak iaitu amaran ditangguhkan pergerakan gaji maksimum 12 bulan dan tidak dipertimbangkan kenaikan pangkat bagi tempoh 30 bulan. Katanya dua pegawai pula dijatuhkan hukuman tangguh pergerakan gaji maksimum 12 bulan di samping tidak dipertimbangkan kenaikan pangkat bagi tempoh 30 bulan.
     
    Selain itu, Shahidan berkata, dua pegawai dijatuhkan hukuman denda iaitu pemotongan maksimum tujuh hari emolumen di samping tidak dipertimbangkan kenaikan pangkat bagi tempoh 18 bulan.
     
    "Manakala 34 pegawai lagi dijatuhkan hukumam amaran menyebabkan mereka tidak dipertimbangkan kenaikan pangkat bagi tempoh 12 bulan," katanya. - Bernama



    15 comments:

    1. good moning
      singgah pagi
      hari ini baru masuk keja
      sory x sempat nk komen

      ReplyDelete
      Replies
      1. dh yg ko tulis ni ape. bukan komen ke

        Delete
      2. Hahahahahahah. Lupa nak tulis first...

        Delete
      3. layan blog pada waktu kerja detected...bila nk insof ntah..

        Delete
    2. shahidan kata terima kasih kepada penjawat awam sbb hasilkan jutawan.....habistu penjawat awam dpt apa? nk minta naik gaji sikit pon dituduh mcm2, nk mintak naik bonus pun mcm nk perang........

      ReplyDelete
      Replies
      1. kan dia ckp menteri pun kena ikat perut. takkan penjawat awam nak mewah dari menteri. jeles la depa. kahkahkah

        Delete
    3. Bukti bee end tolong bukan Melayu. So.....jangan benci bukan Melayu x tentu pasal... benci perasuah Melayu dulu

      ReplyDelete
    4. Yg org atas simpan pompuan/rembat duit rakyat sesuka hati x pulak kena hukum..sebenarnya yg mengajar semua ni kepala dia lah..

      ReplyDelete
    5. Jadi balaci penjawat awam ini memang menyedihkan, kerana kalau terkena tindakan tatatertib akan menjadi lumpuh seketika, apa tidaknya, mula mula tahan kerja untuk siasatan, lepas keputusan samada potong gaji, tahan kenaikan dan tidak boleh naik pangkat sehingga setahun...Bagi saya rasanya tindakan sebegini umpama satu kezaliman yang berpanjangan, kerana selepas didapati bersalah dia akan digantung (mati), lepas tu ditembak hendak hancur badan, lepas tu dicincang lumat serta lain sekali diberi makan anjing,,,Persoalannya berapa banyak kah kesan yang harus ditanggung oleh seorang penjawat awam jika dishabitkan kesalahan tatatertib...Renung renungkan lah wahai manusia yang menjatuhkan hukuman itu.

      ReplyDelete
      Replies
      1. mcm mane pulak dgn penjawat awam yg lakukan kesalahan. ponteng kerja. lepak kedai makan tak ingat dunia. terima duit rasuah. yg tu ape cerita pulak?

        Delete
    6. Hi, lets make USD$25 in a s ingle click ---------> http://peruserpaid.com/?ref=36355?

      ReplyDelete
    7. Final amendments to US Commerce Department data released on cheap jordans the 23rd, the third quarter of this uggs outlet year, wholesale jordan shoes US real GDP grew at an annual rate of 5%, higher christian louboutin than the previous estimate of 3.9 percent. This Cheap Louis Vuitton Handbags is the fastest since the christian louboutin shoes third quarter of 2003 the growth rate of Christian Louboutin Daffodile the US economy over the same period of history, much higher than cheap nike jordan shoes generally expected by scientists previously.Analysis Bags Louis Vuitton of Three-quarter US economic growth christian louboutin remise 50% reasons, first by pulling a strong personal and business consumer spending. uggs on sale The Discount Louis Vuitton third quarter of this Air Jordan 11 Gamma Blue year, discount christian louboutin US consumer spending grew at an annual ugg australia rate of 3.2%, the most since the ugg pas cher fourth discount nike jordans quarter of 2013 the fastest. Second, third-quarter US corporate fixed investment grew by 8.9%.The second quarter of ugg boots 2014 the US Discount LV Handbags economy grew at an annual rate of 4.6%. Affected by cold weather in the first quarter of the US economy declined at an annual rate of 2.1%. Economists expect the pace of the US ugg economy in the fourth quarter Christian Louboutin Bois Dore of Cheap LV Handbags this cheap christian louboutin year has slowed, expected annual rate of growth of ugg soldes around 2.5%.

      ReplyDelete
    8. setakat mau aksi dengan orang bawahan boleh lah bai...... dengan kroni2, menteri2, pegawai2 gemuk babi tiap2 hari goyang kaki mkn duit haram camne? semua buat pekak aje hihihi. ptuihhhh umno be end jahanam babi.

      ReplyDelete
    9. This comment has been removed by a blog administrator.

      ReplyDelete