BAN ManusiaLeka - Hujan Air Batu Di Singapura Selepas Jerebu

Hujan emas dinegeri orang, hujan batu di negeri sendiri. Baik di negeri sendiri. Itu pepatah melayu zaman dulu untuk memberi peringatan kepada anak-anak mereka. Pepatah melayu sekarang untuk anak-anak adalah " Tarak Wang, Tarak Power " . So, timbullah generasi yang hanya berperasaan untuk $$$.

Seumur hidup aku, baru sekali aku rasa hujan batu. Time tu gedabak besar air batu jatuh. Orang cakap air batu tu mujarab sembuh penyakit. Kesahihan aku tak pasti.



Fakta sains
Hujan air batu merupakan sejenis kerpasan yang terdiri dari ketulan atau bola air batu dengan diameter purata 5 mm–50 mm. Hujan ini cuma boleh terjadi dari awan kumulonimbus (awan petir). Salah satu proses pembentukannya adalah melalui kondensasi wap air lewat dingin di atmosfera pada lapisan di atas freezing level . Air batu yang terjadi dengan proses ini biasanya berukuran besar. Kerana ukurannya, walaupun telah turun ke aras yang lebih rendah dengan suhu yang lebih hangat tidak semuanya mencair. Hujan air batu tidak hanya terjadi di negara sub-tropika, tapi boleh juga terjadi di kawasan khatulistiwa .

Proses lain yang dapat menyebabkan hujan adalah riming , di mana wap air lewat dingin tertarik ke permukaan benih-benih air batu. Kerana terjadi pengembunan yang mendadak maka terjadilah air batu dengan ukuran yang besar..

BAN ManusiaLeka - Hujan Air Batu Di Singapura Selepas Jerebu BAN ManusiaLeka - Hujan Air Batu Di Singapura Selepas Jerebu Reviewed by BANkami Blog on June 25, 2013 Rating: 5

6 comments:

  1. Doa umat islam didengari. sama2 kita mengingati kembali kepadanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. amin....

      Free Download Majalah, TV Series, Watch Anime & Movie Online @ ZirahNamia's Blog

      Delete
  2. alhamdullillah. allah mendengar doa org mukmin.

    ReplyDelete
  3. kat singapore islam berkembang lebih maju dr malaysia. walaupun ada segelintir kafir bangang.

    ReplyDelete
  4. Semoga admin dan para pelawat bankami mendapat pencerahan daripada dua orang Ustaz yang bertauliah di sini. Jangan kita bertolak ansur pasal akidah. Bab2 politik boleh pula kita memilih utk tidak berada di atas pagar, tapi bab2 akidah kenapa kita perlu memilih utk berada di atas pagar?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sekarang isu hujan. bukan isu akidah sana sini.

      Delete

Powered by Blogger.