Hasil RM15 Sehari! Kami Buntu Jika Kerajaan Tidak Membantu - Luahan Penoreh Getah


Kejatuhan harga getah sejak beberapa bulan kebelakangan ini semakin membimbangkan golongan penoreh, yang kehidupan mereka kini diibaratkan seperti kais pagi makan pagi.

Dalam keadaan harga komoditi itu masih tiada tanda menunjukkan peningkatan, harga biji getah pula lebih mahal berbanding harga getah cair atau getah sekerap.


Luahan Mohd Fauzi!

Itu antara keluhan penoreh getah yang ditemui Malaysiakini di kampung Baru Bechah, Kemuning Kelantan hari ini.

Menurut Mohd Fauzi Ismail, 50 | Harga getah tidak pernah jatuh seteruk sekarang dan keadaan itu menjejaskan pendapatan beliau untuk menampung keperluan keluarga.

Harga getah sekerap sekarang antara RM2 hingga RM1.80 sekilogram. Tak pernah serendah ini pada tahun-tahun sudah.
Harga biji getah yang digunakan untuk semaian anak pokok lebih mahal iaitu RM2.20 sekilogram," katanya yang menjadi penoreh sejak lebih 20 tahun lalu.

Mohd Fauzi bersama isteri bekerja dengan menoreh getah dikebun getah milik orang, manakala hasil pendapatan dibahagi dua dengan pemilik kebun berkenaan.

Ayah kepada empat cahaya mata itu berkata, pendapatan keluarganya kini begitu kritikal lebih-lebih lagi pada musim tengkujuh kerana tidak dapat keluar menoreh.

Dengan harga getah sekarang, pendapatan kami agak terjejas. Kalau sehari hasil RM30, kami hanya dapat RM15. Kalau musim hujan seperti sekarang saya terpaksa cari kerja lain, ambil upah buat rumah orang.
Itupun kalau ada kerja. Harga getah murah, harga barang keperluan makin meningkat.
Biasa anak-anak akan bantu kutip biji getah, bolehlah tampung perbelanjaan kami sedikit sebanyak," tambahnya.

Gesaan Kerajaan Bertindak!

Terdahulu, kerajaan persekutuan digesa menetapkan harga lantai getah sekerap dengan melaksanakan mekanisme stok penimbal bagi menampung harga getah yang kini menjunam.

Perkara itu disuarakan Pengerusi Badan Bertindak Penoreh Getah Tanah Merah (Pegetah), Izani Zakaria.

Beliau dilaporkan berkata, pihaknya menyedari kerajaan tidak menyediakan insentif kepada penoreh getah namun penyelesaian perlu diusahakan bagi membela nasib penoreh.


Luahan Mohd Nasir

Sementara itu, bagi Mohd Nasir Mat Nor, 49, berkata, sebagai penoreh sepenuh masa dia amat terkesan dengan harga getah semasa.

"Lebih-lebih lagi pada musim hujan, pendapatan saya dan rakan-rakan lain akan terjejas. Sejak hujan dua minggu lalu, kami tak boleh menoreh. Terpaksalah bertahan dengan, makan pun apa yang ada demi kelangsungan hidup," jelasnya.

Justeru, Mohd Nasir berkata, besar harapan mereka supaya kerajaan hari ini dapat melakukan sesuatu bagi memastikan harga getah meningkat.

Katanya, kerajaan diharap supaya dapat menetapkan harga lantai getah yang kini RM2.20 sekilogram kepada RM3 hingga RM4 sekilogram.

"Dengan cara itu sekurang-kurang dapat membantu kami bagi menyara keperluan keperluan keluarga.

"Sebaliknya jika harga getah semakin teruk, maka kami tidak mampu menampung keperluan harian dan kadang-kala terpaksa mencatu makanan," tambahnya yang tinggal di Kampung Gual Kubur, Tanah Merah.

Malaysiakini

Post a Comment

3 Comments

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  2. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete