Memanglah Nak Mengajar Anak, Tapi Dah Jadi Exspoitasi Kanak2 Kerana Nak Menunjuk-Nunjuk

Satu kumpulan mewakili peguam wanita mendesak pihak berkuasa bertindak segera berhubung laporan polis terhadap selebriti Aliff Syukri yang dikatakan merotan anak perempuannya berusia 9 tahun kerana tidak memakai tudung.

Persatuan Peguam Wanita mengingatkan pihak berkuasa mengenai Akta Kanak-kanak 2001, dengan berkata, kes itu tidak rumit kerana video Aliff merawat kecederaan anaknya itu dimuat naik ke laman Instagram beliau.

“Aliff Syukri seorang yang berjaya, berpengaruh dan merupakan suri teladan ramai orang, tetapi beliau tidak mengatasi undang-undang. Telah tiba masanya pihak berkuasa bangun dan mengambil tindakan,” kata jurucakap kumpulan itu, Aisha Zanariah Abdullah.

Kumpulan itu berkata, Jabatan Kebajikan dan polis harus menunjukkan komitmen dalam melindungi kanak-kanak dengan bertindak segera, “bukannya menunggu borang diisi dan maklumat diserahkan secara rasmi”.

Semalam sebuah badan bukan kerajaan (NGO) yang menentang penganiayaan kanak-kanak membuat laporan polis terhadap Aliff.

Persatuan Protect and Save Children (PSC) berkata, Aliff melanggar Seksyen 31 Akta Kanak-kanak dan Akta Keganasan Rumah Tangga.

Sehingga kini, video berkenaan yang menimbulkan kemarahan pengguna internet menarik hampir 1 juta penonton.

Ia menunjukkan Aliff menjelaskan kepada anaknya kenapa dia dirotan di bahagian belakang badan, selain mengingatkannya supaya tidak menanggalkan tudung.

Kanak-kanak itu kedengaran mengerang kesakitan sebagai jawapan kepada kata-kata bapanya.

Aliff kemudiannya menunjukkan respons marah kepada pembaca yang memberi komen terhadap hantaran video itu dengan memberitahu orang ramai supaya “tidak ‘sibuk’ urusannya”.

“Habis kau orang nak tengok anak kau apa? Bila dah seksi, dah telanjang, baru kau orang kata aku ni kurang didikan anak akulah…” soal beliau.

Bagaimanapun Aisha mempersoalkan bagaimana Aliff boleh mendakwa beliau mahu menjaga kehormatan anaknya itu sedangkan beliau memuat naik video berkenaan “untuk ditonton oleh seluruh dunia”.

“Ia adalah perbuatan menunjuk-nunjuk dan mempromosi diri tanpa rasa malu, termasuk eksploitasi kanak-kanak,” katanya dalam satu kenyataan.

“Aliff boleh membuat hantaran tentang dirinya dan pelbagai gerak kerja dilakukannya. Bagaimanapun apabila ia melibatkan anak-anaknya, dengan memaparkan mereka dalam keadaan yang begitu terdedah, adalah satu eksploitasi dan mesti dihentikan.

Aliff memiliki beberapa syarikat produk herba dan kosmetik dan kerap mengongsi video di media sosial. Beliau juga pernah muncul dalam beberapa siri drama tempatan.

FMT

Post a Comment

0 Comments