MCA Kritik PAS Terengganu - Halang Wanita Menari Menyanyi Di Khalayak Ramai

Ketua Wanita MCA Heng Seai Kie mengkritik kerajaan negeri Terengganu yang diterajui PAS susulan pengenalan garis panduan melarang wanita menari dan menyanyi di khalayak ramai, khususnya yang terdiri daripada lelaki.

Garis panduan tersebut antara lain akan melarang penghibur wanita daripada membuat persembahan untuk penonton lelaki, dan tidak lama lagi akan dikuatkuasakan di Terengganu.

Persembahan kebudayaan dan kesenian tidak boleh dipaksa untuk mematuhi peraturan yang bersifat diskriminatif.
Keputusan yang diambil oleh kerajaan negeri Terengganu adalah amat dikesali, kerana arahan 'melampau' dan diskriminasi itu pasti akan memberi imej buruk negara kita dan menjejaskan ekonomi," kata Heng dalam satu kenyataan hari ini.
Kami menyeru kerajaan negeri Terengganu untuk mengkaji semula keputusannya, untuk memastikan bahawa arahan kerajaan mempertahankan nilai-nilai pelbagai budaya dan kesederhanaan, serta menghormati hak asasi manusia dan kebebasan

Heng berkata bahawa garis panduan 11 perkara oleh Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kebudayaan dan Teknologi Terengganu, Ariffin Deraman itu menunjukkan bahawa bukan Islam tidak dikecualikan.

"Oleh itu, jika garis panduan itu dikuatkuasakan, persembahan oleh orang bukan Islam juga akan dikawal selia, termasuk melarang para artis wanita daripada melakukan persembahan di hadapan penonton lelaki.

"Sekiranya garis panduan ini diteruskan, prestasi seni budaya pasti akan terjejas, malah akan turut menjejaskan kepelbagaian gaya hidup serta menjejaskan imej Malaysia sebagai negara berbilang etnik yang menggalakkan kesederhanaan dan menegakkan semangat inklusif, perpaduan dan keharmonian.

"Oleh itu garis panduan itu akan memberi impak negatif kepada industri pelancongan negara dan ekonomi," kata Heng.

Ariffin sebelum ini dipetik sebagai berkata bahawa garis panduan itu akan berkuat kuasa pada Januari tetapi ia ditangguhkan.

Bagaimanapun, beliau memberi jaminan bahawa ia akan berkuat kuasa "tidak lama lagi" setelah kekangan undang-undang sedia ada diselesaikan.

"Terengganu harus mencerminkan dan memikirkan bagaimana tindakannya, walaupun hanya satu prerogatif negara, boleh membawa kemusnahan kepada sistem. Kita harus sentiasa menegakkan kesederhanaan dan menghormati hak asasi manusia, supaya kita dapat membina negara ini bersama-sama," kata Heng lagi.

Baru-baru ini MCA dan PAS menjalinkan kerjasama, yang membantu membawa kemenangan kepada calon BN dalam pilihan raya kecil Tanjung Piai dan Kimanis.

Malaysiakini

Post a Comment

0 Comments