BAN Susu Ibu - Susu Baby Vs Susu Kantung Ibu VS Keperluan

Baby susu dan ibu. tapi most of moden ibu sekarang banyak menjadikan alasan kerja untuk tidak menyusu. Kesian kat baby. Aku bukan Dr baby or seorang penasihat ibu mengangdung. Hang jangan tanya aku kot facebook, kejap aku google aku bagi tips kat hang.

Ni ada satu tips yang aku rasakan boleh dikongsikan kepada ibu-ibu diluar sana yang bakal menimang cahaya mata. Berapa banyakkah keperluan baby dalam penyusuan?


Sebagai panduan, tanda bayi yang kelaparan ialah :
  1. Bayi meletakkan tangan mereka dekat dengan mulut.
  2. Bayi memusingkan kepala ke kanan dan ke kiri.
  3. Bayi kelihatan gelisah dan menjelirkan lidah seolah-olah kita mahu menyusukan.
  4. Bayi mula menghisap jari atau kain yang diberikan.
  5. Bayi mula merengek.
  6. Bayi menangis kuat.
Perlu kita ingat juga bahawa bayi, terutama yang baru lahir mempunyai perut yang sangat kecil, sedang keperluan terhadap susu untuk tumbesaran amat tinggi. Oleh kita mengimbangkan antara kekerapan dan kuantiti susu yang diberi agar bayi mendapat susuan yang cukup.

Oleh itu ramai ibubapa yang bertanyakan tentang kekerapan bayi mereka menyusu. Kekerapan ini sebenarnya bergantung kepada berat dan umur bayi. Ada beberapa formula yang digunakan untuk menentukan kuantiti susu formula yang diperlukan oleh bayi.

Formula 1
Untuk mendapatkan jumlah susu diperlukan oleh bayi dalam unit oz, “Darabkan berat bayi (dalam unit pound) dengan 2.5”

Untuk mendapat bilangan jumlah ounce (oz) yang diperlukan, perlu merujukkan ke formula 2.

Sebagai contoh: Bayi yang mempunyai berat 6lb dan berumur 2 bulan, memerlukan sebanyak 15oz dalam masa 24 jam dan memerlukan antara 3oz-4oz dalam setiap susuan. Oleh itu bolehlah membancuh susu formula sebanyak 3 oz untuk 8 kali susuan dalam masa 24 jam.

Formula ini hanya menggunakan unit pound, lb (untuk berat) dan ounce, oz (untuk isipadu).


Formula 2
Formula ini mengikut umur bayi.


Apabila baru mencapai umur enam bulan, selalunya ibubapa digalakkan memberikan makanan pejal. Mereka memerlukan sekurang-kurangnya 600ml (20oz) susu sepanjang hari sehingga berumur setahun.

Walau bagaimana pun, formula-formula ini adalah panduan kasar. Lebih baik bertanyakan kepada doktor pakar paediatrician yang merawat anak. Formula ini juga tidak sesuai untuk bayi yang dilahirkan secara pramatang dan mempunyai kekurangan berat badan.

Bagi bayi yang berumur enam bulan ke atas, makanan pejal tidak harus menggantikan susu sepenuhnya. Susu (susu ibu atau formula) harus diberikan sehingga berumur setahun. Bayi-bayi ini masih memerlukan susu untuk menggantikan nutrisi yang kurang dalam pemakanan mereka.

Ibubapa juga harus perhatikan tanda-tanda bayi mereka diberikan susu yang berlebihan. Antaranya ialah muntah, terutama ketika menangis, melipatkan kaki ke abdomen dan mengeliatkan badan. Bayi juga mungkin menunjukkan tanda-tanda kekembungan.  Cara untuk mengurangkan muntah ialah dengan memberikan kuaniti yang sedikit dalam setiap kali susuan tetapi lebih kerap.

Oleh itu menjadi tugas ibubapa memastikan bayi-bayi mereka mendapat bekalan susu yang lengkap.


Info Asal : Dr Zubaidi

Post a Comment

10 Comments

  1. ni blog ibu mengandung ker?

    ReplyDelete
  2. carlos woi, sejak bila ko jadi baby tips. biasa ko buat cerita seks

    ReplyDelete
  3. hebat kau sekarang ye jah

    ReplyDelete
  4. lee ko x belajar step by step kaa? kan carlos tunjuk ajar nak buat pastu tunjuk ajar mcm mana nak bertangung jawab aduss korng nii

    ReplyDelete
    Replies
    1. tanggungjwb apekehal nye yob. tu cara menyusu anak.

      Delete
  5. arrgghh puting tetek yang menawan
    fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp fapp

    ReplyDelete
  6. susu ibu lebih baik dari susu tin formula


    Entri Baru Update : Putihnya Cafe Sukan Cakna

    ReplyDelete