BAN Sadis - Takziah #MH370, Misteri Dan Politik Side

Semalam PM najib umum MH370 berakhir di lautan hindi and then tian chua mempersoalkan PM kenapa tidak announce dalam parlimen.. Then kes tu jadi political pening.. Kes MH370 juga tidak banyak dibincangkan di parlimen atas alasan tidak mahu mengganggu proses pencarian.. Akhirnya australia yang berjaya menjejaki titik terakhir mh370 dan berakhir di lautan hindi..

Persoalan yang musykil banyak bermain di fikiran rakyat malaysia. Bukan saja isu misteri mh370, tetapi isu keselamatan ruang udara dalam negara. Aku sendiri heran kenapa pusat kawalan terlalu lambat memberi signal kepada tentera yang mana MH370 hilang dari radar.. Now tersasar terus ke lautan hindi..

Daripada FB Dr Agus, berikut sedikit persoalan yang di pertikaikan :
Isunya sekarang, mengapa MH370 tersasar begitu jauh? Apakah puncanya? Adakah kokpit terbakar yang menyebabkan terputusnya alat hubungan, adakah sabotaj atau adakah perbuatan anak kapal yang menyebabkan terjadinya tragedi ini?
Kita tidak boleh menjawab pertanyaan di atas sehinggalah alat perakam data dan kotak hitam ditemui. Sehingga kita ketemui kotak ini, janganlah kita berteori lagi. 
Hijack, Remote, Motif ?


BAN Sadis - Takziah #MH370, Misteri Dan Politik Side BAN Sadis - Takziah #MH370, Misteri Dan Politik Side Reviewed by BANkami Blog on March 25, 2014 Rating: 5

5 comments:

  1. dah jumpa, tnya lagi.. kenapa.. pening arrrr

    ReplyDelete
  2. TRUE HERO
    Siapa Kapten Zaharie dari pandangan Juruterbang berpengalaman luar..
    Sebelum ini, Perdana Menteri Datuk Seri Najib mengesahkan bahawa seseorang telah mematikan alat pengesan radar pesawat MH370 dan melakukan pusingan U.

    Ekoran itu, timbul kemungkinan berlaku rampasan dan sebotaj ke atas pesawat tersebut sehingga mendorong kepada siasatan terhadap Kapten Zaharie.

    Bagaimanapun, Chris Goodfellow yang berpengalaman 20 tahun sebagai juruterbang mempunyai teori sendiri.
    Menurutnya, isu kehilangan pesawat MH370 terlalu dirumitkan sedangkan jawapannya mungkin mudah iaitu berlaku kebakaran di kokpit.

    Dalam catatan akaun Google+ miliknya, Goodfellow, sebaik mendengar berita pesawat itu berpatah balik ke arah Selat Melaka dari Laut China Selatan, dia terus memeriksa peta dan mendapati MH370 mungkin menuju lapangan terbang terdakat di Pulau Langkawi selepas berlaku masalah seperti kebakaran dalam kokpit.

    "Kunci utama di sini adalah pusingan kiri dibuat pesawat itu. Juruterbang (Kapten Zaharie Ahmad Shah) adalah kapten yang sangat berpengalaman dengan lebih 18,000 jam penerbangan. Mungkin juruterbang lebih muda yang ditemu ramah (agensi berita) CNN tidak sedar mengenai pusingan kiri.

    "Kami juruterbang lama dilatih untuk sentiasa tahu di mana lapangan terbang paling dekat ketika terbang untuk perlindungan selamat jika kecemasan."

    Menurut Goodfellow lagi, apabila melihat pusingan kiri dibuat oleh pesawat MH370 dan menuju terus ke arah bertentangan, nalurinya memberitahu juruterbang itu mungkin mahu menuju ke lapangan terbang terdekat.

    "(Zaharie) sebenarnya mengambil laluan terus di atas laut ke Pulau Langkawi yang tidak mempunyai banyak halangan. Dia tidak kembali ke Kuala Lumpur kerana dia tahu (laluan itu) merentasi gunung (Banjaran Titiwangsa) setinggi 8,000 kaki.

    Dia tahu laluan ke Langkawi lebih mudah dan jaraknya lebih dekat."
    Goodfellow percaya Zaharie mengambil tindakan betul pada ketika mereka mungkin menghadapi masalah serius yang mendorong kepada tindakan pusingan U untuk menuju ke lapangan terbang terdekat di Pulau Langkawi.

    Katanya, terputusnya komunikasi (ACARS) termasuk kesan radar adalah munasabah jika berlaku kebakaran di dalam kokpit.
    "Melihat masa kejadian, mungkin berlaku kepanasan melampau pada salah satu tayar hadapan dan ia pecah sebaik pesawat berlepas dan terbakar perlahan-lahan.

    "Ya, ini boleh berlaku dengan tayar yang kurang angin. Ingat ini pesawat berat, (dan insiden berlaku) pada malam yang panas dan landasan yang panjang."

    Katanya, ada insiden di Nigeria pada 1991 melibatkan Douglas DC-8 yang tayarnya terbakar semasa berlepas menyebabkan asap tebal melemaskan kru dan penumpang.

    Katanya, juruterbang memang ada akses kepada topeng oksigen tetapi ia tidak boleh digunakan semasa kebakaran.
    Sebaliknya, kebanyakan juruterbang ada penutup muka dengan penapis asap tetapi ia hanya boleh bertahan beberapa minit sahaja.

    "Apa yang berlaku adalah (kedua-dua juruterbang) lemas akibat asap dan pengsan, menyebabkan pesawat itu terus terbang menggunakan aplikasi sistem autopilot sehingga sama ada kehabisan minyak atau kebakaran memusnahkan papan kawalan dalam kokpit."

    Jika itu benar, kata Goodfellow, Zaharie adalah wira yang bertarung situasi mustahil untuk cuba membawa pesawat itu ke Pulau Langkawi.
    "Tiada was-was lagi dalam fikiran saya, itulah sebab mengapa pesawat itu berpusing dan mengambil laluan lurus."

    Jika berlaku rampasan atau sabotaj, katanya, ia tidak akan sengaja pusing ke sebelah kiri dan menuju ke arah Pulau Langkawi.
    Goodfellow mengakhiri tulisannya dengan kata-kata: "Juruterbang bijak. Cuma tidak mempunyai masa mencukupi."

    ReplyDelete
  3. salam takziah kepada semua yang terlibat
    al -fatihah

    ReplyDelete
  4. " org2 yg mengandung ni makcik2 akak2 yg mengandung ni...setiap saat malaikat doa utk akak2..ampunkanlah Ya Allah perempuan itu Ya Allah..dia mengandung atas pernikahan yg halal Ya Allah..ampunkanlah dosa2 beliau Ya Allah..24 jam org2 yg mengandung malaikat mintak ampun pada Allah...kita pun tak mintak ampun pada diri kita 24jam...rahmat Allah sampai pada org yg mengandung..sehinggalah dia melahirkan anak dia..habislah dosa2 si ibu tadi..seolah2 baru balik dari haji dan umrah yg mabrur...MasyaAllah..."

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete

Powered by Blogger.