Kewangan Negara Dalam Situasi "Ikat Perut"

\
Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak telah mengarahkan para menteri untuk bersedia menghadapi masa terkehadapan yang mencabar dan 'mengikat perut' dengan mengambil kira keperluan kewangan kementerian masing-masing.

The Star Online melaporkan, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed telah bertemu dengan Perdana Menteri pada minggu lepas bagi membincangkan cadangan kementerian itu untuk mengukuhkan ekonomi.
"MITI meminta peruntukan tambahan. Kami memahami keadaan tetapi kami berharap agar dapat sokongan bagi pelaburan dan promosi perdagangan. Kami dimaklumkan bahawa keadaan adalah sukar tetapi adalah penting bagi kerajaan dan Perbendaharaan memutuskan apa yang menjadi keutamaan. Ada yang anda dapati terpaksa dilepaskan. Anda dapat sedikit, anda terlepas sedikit," 
Sambil menegaskan mengenai keperluan untuk membelanjakan dana awam dengan kaedah yang bijaksana, Perdana Menteri akan mengadakan sesi khas dengan para menteri untuk mengetahui keperluan dan aspirasi mengenai Bajet 2017.

Najib dijadualkan membentangkan Bajet 2017 pada hari Jumaat.

Sementara itu, Mustapa berkata, cadangan MITI tertumpu kepada penekanan ke atas pelaburan dan perdagangan selain menyokong perusahaan kecil dan sederhana

MK

Post a Comment

1 Comments

  1. Jangan percaya khabar angin, yakinlah pada P.M.
    Moga-moga bayaran BR1M pada tahun hadapan naik kepada RM1,350.00 Thank you p.m.

    ReplyDelete