Amanah Akan Failkan Semakan Kehakiman

Pengumuman terdesak Datuk Seri Najib Razk akan pelantikan Tan Sri Raus Sharif lewat malam sebagai "hakim tambahan" untuk kekal sebagai Ketua Hakim Negara dan juga Presiden Mahkamah Rayuan masing-masing untuk tempoh tiga tahun dan dua tahun lagi tidak pernah berlaku dan tidak berperlembagaan dan telah mengheret Malaysia sekali lagi ke dalam krisis Perlembagaan baru.
.
Tindakan Najib jelas tidak mengendahkan Perlembagaan Persekutuan. Ini kerana, menurut laporan, pelantikan itu dibuat di bawah perkara 122 ( 1A ) Perlembagaan Persekutuan ( "PP" ) dan ini menyebabkan pelantikan Tan Sri Raus adalah bercanggah dgn Perkara 125 ( 1 ) PP, sepertimana menurut pendapat mantan Ketua Hakim Negara, Tun Abdul Hamid Muhammad.
.
Tun Hamid secara terbuka menyatakan bahawa lanjutan selanjutnya kepada Ketua Hakim Negara Md Raus Sharif selepas 66 tahun dan enam bulan adalah tidak berperlembagaan. Tun Hamid juga menegaskan bahawa lanjutan perkhidmatan melepasi tempoh 66 tahun dan enam bulan boleh menjejaskan kebebasan badan kehakiman.
.
Malah presiden Majlis Peguam Malaysia, George Varughese melahirkan kebimbangan bahawa lantikan perpanjangan Ketua Hakim Negara bukan sahaja tidak berperlembagaan tetapi secara tidak adil juga memungkiri pejabat Ketua Hakim Negara Tan Sri Raus dalam kontroversi, serta meletakkan ancaman kepada institusi Ketua Hakim Negara dan memberi kesan di sana bahawa tidak ada orang lain dalam badan kehakiman yang boleh mengambil jawatan itu.
.
Najib cuba untuk berselindung di bwh Perkara 122 ( 1A ) bagi mewajarkan pelantikan Tan Sri Raus. Ironinya, semua maklum bahawa sebelum ini kerajaan sudahpun melanjutkan pelantikan Tan Sri Raus sebagai Ketua Hakim Negara setelah umur beliau mencecah 66 tahun dan lanjutan itu hampir tamat tempoh, dan sekali lagi beliau dilanjutkan perkhidmatan.
.
Tambahan lagi, kerajaan juga menyebut pelantikan Tan Sri Raus bagi tempoh 3 tahun lagi dibuat di bawah Perkara 122 ( 1A ) sedangkan Perkara 122 ( 1A ) hanya memperuntukan kuasa Yang Di-pertuan Agung (YDPA) melantik hakim tambahan Mahkamah Persekutuan. Perdana Menteri juga seolah-olah merampas kuasa legislatif dengan meminda Perlembagaan Persekutuan secara arbitrari.
.
Justeru, selepas mengambil kira beberapa perkara penting dalam memastikan kesucian dan keluhuran Perlembagaan negara ini terus dipertahankan, Parti Amanah Negara (AMANAH) akan memfailkan semakan kehakiman bagi mencabar keputusan lanjutan perlantikan kuasa tertinggi kehakiman larut malam.
.
Salahuddin Hj Ayub
Timbalan Presiden AMANAH
.
9 Julai 2017

Post a Comment

0 Comments