Kenapa BNM Terbit BON RM2.5b Utk 4hari Sahaja ? SIAPA PEMBELI ?

5 hari "tambahan" diberikan oleh IPIC utk bayar RM2.58 b bermula 1 Ogos berakhir 5 Ogos setelah gagal dibayar pada tarikh 31 Julai 2017.
.
Di Parlimen, Najib menjawab soalan Ketua Pembangkang dengan mengatakan bukan tidak mampu bayar tetapi cuma ada "masalah teknikal" dan akan membayarnya pada bulan Ogos. Beliau tidak langsung memperincikan apa "masalah teknikal" yang dimaksudkannya.
.
Tiba2 Bank Negara terbit bon RM2.5 b utk dilanggan dalam masa 4 hari sahaja dari 1 Ogos hingga 4 Ogos. Jadi fahamlah kita inilah "masalah teknikal"  yang dimaksudkan oleh Najib.
.
Namun selepas ini mereka akan jawab ini hanya kebetulan. Mereka akan menipu lagi.
.
Siapa yang akan melanggan bon 20 tahun ini dalam tempoh 4 hari sahaja? Ahli perniagaan? Syarikat2 swasta? Atau agensi awam seperti KWSP, Tabung Haji, LTAT, KWAP, PERKESO, Amanah Raya...?  Agensi-agensi awam ini akan menerima paksaan....? Sama-sama kita tunggu.
.
Telahan kita ialah untuk kesekian kali, wang rakyat akan digunakan. Rakyat akan diperah sehabisnya. Harga barang akan naik lagi utk tingkatkan kutipan GST. Harga petrol dan diesel akan dinaikkan. Saman akan berganda dikeluarkan. Agensi penguatkuasa seperti Polis Trafik, JPJ, SPAD, Imigresen, Kastam, Pejabat Tanah Galian, Alam Sekitar, Majlis Daerah dan lain-lain akan dikerah membawa pulang semaksima mungkin saman kepada rakyat.
.
Ingat...!!! Ini adalah bayaran pertama kepada IPIC. Bayaran kedua ialah pada 31 Desember 2017. Maknanya episod ini akan berulang-ulang. Maka perahan terhadap keringat rakyat akan turut berulang-ulang seperti memerah susu lembu.
.
Siakap jenohong gelama ikan duri,
Bercakap bohong lama-lama mencuri.
.
Dari rakyat untuk kleptokrat.
.
Selamat berfikir saudaraku wahai rakyat Malaysia.
.
Zaidi Ahmad
Pekan
3 Ogos 2017

Post a Comment

0 Comments