Najib1MDB Cakap Pelabur Lari Sebab Announce Hutang 1Trillion ?


Bising pasal hutanh negara cecah 1trillion. Hutang tersebut melibatkan pelbagai sektor. Kemudian bekas PM 1MDB mula bersuara menunjukkan yang dia betul dalam pengurusan kewangan malaysia. PM1MDB begitu asyik seolah dirinya suci yang menyebabkan hutang malaysia begitu tinggi tetapi menyalahkan kerajaan baru kerana publish situasi sebenar.

Benarkah pelabur akan melarikan diri. Ye, betul untuk sementara waktu pelabur akan menjual saham dan merasakan sedikit goyah selagi monetary dan fiskal polisi terkini tidak dibentangkan oleh pihak kerajaan. Tetapi ada pelabur yang kekal malah china secara terbuka bersedia untuk melabur. Ini kerana pelabur tersebut bijak melihat peluang. Buy low, Sell high. Itu yang selalu ada dalam kepala seorang pelabur.

Apakah GDP, Inflasi malaysia dalam situasi membimbangkan.. Apakah terdapat alert daripada world bank, imf, bank negara atau mana2 institusi perbankan atau mana2 hedge fund terkemuka. Tidak!

Yang bising sekarang hanyalah puak yang bimbang risiko saham mereka menjadi mangsa, yang bimbang pelaburan mereka hancur. Maka spekulasi membimbangkan dibuat supaya pihak kerajaan kekal dengan strategik lama.

Dengan 5 ahli majlis penasihat yang terkemuka dan diketuai oleh Tun Mahathir yang sememangnya sudah terkenal. Situasi ini tidak membimbangkan pelabur untuk melabur. Tetapi pelabur menunggu apakah fiskal dan monetari polisi yang akan dijalankan untuk menangani isu ketirisan ringgit kerana rasuah.

Post a Comment

0 Comments