Peniaga Online Rugi RM3000 | Syak Handphone Dicuri Pekerja POS LAJU ?


Hancur luluh hati seorang peniaga online apabila dia dimaklumkan bahawa 3 parcel miliknya telah hilang dan mendakwa kejadian itu dilakukan oleh kakitangan dalaman syarikat perkhidmatan kurier. Mangsa terpaksa menanggung kerugian hampir RM3,000 angkara sikap tidak bertanggungjawab kakitangan berkenaan.

Laporan polis telah dibuat, namun persoalannya sekarang ialah, sampai bila masalah ini akan terus berlaku? Kes barangan milik pelanggan di Pos Laju hilang tanpa dikesan bukan perkara baru. Pihak pengurusan Pos Laju perlu lebih mengambil tindakan yang lebih efektif dan agresif bagi menangani masalah ini yang terlalu kerap berulang.

Jangan sampai para pengguna hilang kepercayaan kepada Pos Laju, Ambil tindakan segera dan lindungi pelanggan anda.


KERANA NILA SETITIK ROSAK SUSU SEBELANGA

Mesti ramai yang tertanya-tanya tentang status tiga parcel saya tempoh hari. Satu diceroboh dan dua lagi hilang jejak dalam sistem Pos Laju. Alhamdulillah, baru hari ini diberi kekuatan untuk post tentang hal ini di Facebook. Saya ceritakan serba sedikit kronologi kes.

Saya memohon bantuan kawan-kawan di Facebook saya untuk viralkan kes kecurian oleh pihak dalamam Pos Laju yang semakin berleluasa. Sampai bila perkara ini akan selesai?

10 OGOS 2018

  • Sebanyak 11 parcel dipos oleh saya di Pos Malaysia Batu 9, Cheras. 


14 OGOS 2018

  • Kira-kira jam dua petang, saya mendapat panggilan telefon dari kakitangan Pos Laju Balakong yang memaklumkan satu parcel saya yang ingin dihantar ke Arau, Perlis telah diceroboh dan saya diminta datang ke Pos Laju Balakong untuk membuat tuntutan parcel tersebut. 
  • Pada masa yang sama, ada dua lagi pelanggan yang masih belum menerima barang. Ya Allah, hati ini berdebar-debar sangat. 
  • Saya periksa dalam sistem Pos Laju, dua parcel tersebut tidak bergerak. Dah mula rasa tak sedap hati, berdoa memohon barang-barang customer saya selamat. 


15 OGOS 2018

  • Jam 9.30 pagi, saya telah pergi ke Pos Laju Balakong untuk membuat tuntutan. 
  • Seperti biasa, saya dilayan acuh tak acuh oleh kakitangan di sana. 
  • Hancur luluh hati saya apabila melihat parcel saya telah dikoyak dan barang (handphone) customer saya di dalam parcel itu telah hilang. 
  • Apa yang tinggal hanyalah alat pengecas dan dua parcel yang lain juga disahkan telah hilang.  
  • Kakitangannya memberikan tiga borang tuntutan kepada saya. Semudah itu saja, kan?
  • Jam 10.30 pagi, setelah selesai urusan di Pos Laju, saya pergi ke Balai Polis Batu 9 untuk membuat laporan polis. 
  • Butiran laporan seperti di dalam gambar. Laporan dibuat agar siasatan lebih terperinci dibuat oleh pihak polis dan seterusnya untuk membela nasib para peniaga online seperti saya. 
  • Kemudian saya diminta untuk berjumpa dengan pegawai penyiasat kes untuk memberi keterangan saya. Di mana saya dilayan dua kali lebih baik kerana pihak Pos Laju tahu saya telah membuat laporan polis. 


Saya mohon kepada sesiapa yang membaca post ini, boleh tolong share agar perkara ini viral dan tindakan segera diambil. Saya sudah menanggung kerugian hampir RM3,000 dan berharap perkara ini tidak dipandang remeh oleh pihak Pos Laju.

Saya tidak mahu berhujah lebih panjang mengenai perkara lain. Saya tahu ramai peniaga online atau pembeli online yang telah menjadi mangsa barang hilang. Saya meminta semua orang yang pernah melalui kejadian seumpama ini, kongsikan kisah anda agar pihak atasan Pos Laju mencari penyelesaian dalam hal ini.

Sampai bila pengguna harus menjadi mangsa? Sampai bila? Hentikan perkara ini. Apa hak pekerja Pos Laju mencuri barang pelanggan mereka? Adakah mereka masih bebas mencuri tanpa rasa takut?

laporan polis





Sumber : TheReporter

Post a Comment

0 Comments