Kuota Bumiputera Rumah Mampu Milik Dihapuskan. Kan?

Sepatutnya kerajaan menyemak semula mereka yang menerima rumah mampu milik tersebut, adakah mereka memenuhi kriteria ataupun tidak. Jika zuraida mempersoalkan kuota bumiputera yang mungkin dikaji semula tanpa dinyatakan adakah akan berlaku penambahan kuota atau pengurangan kuota.

Sepatutnya kementerian menetapkan percent kuota dan penambahkan lagi kriteria syarat untuk memiliki rumah mampu milik dan memastikan mereka yang betul-betul layak menerima.

Mungkin juga disebabkan kuota bumiputera menyebabkan rumah mampu milik tidak dapat dijual sepenuhnya kerana harha terlalu tinggi ataupun berlaku spesikulasi harga hartanah. Apapun kita tunggu statement sepenuhnya selepas kajian dibuat.

AstroAwani | Kuota Bumiputera bagi pembelian rumah mampu milik akan dikaji semula, kata Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Zuraida Kamaruddin.

Beliau berkata, kajian dan semakan semula dasar itu akan merangkumi penyeragaman harga rumah standard bagi semua lapisan masyarakat.

"Kementerian perlu masa untuk kaji semula dan mendapatkan maklum balas daripada pihak industri dan pembeli rumah. Kita perlu tahu sebabnya, mungkin sebab faktor demografik yang berbeza di sesuatu negeri. Kita lihat ada keperluan untuk seragamkan polisi.

"Pada dasarnya, dalam kerajaan baharu ini, rakyat akan dinilai dari segi kemampuan pendapatan dan tidaklah mengenai bangsa, kalau kita tetapkan rumah mampu milik itu untuk mereka yang berpendapatan bawah RM3,000, maka kita akan gunakan garis panduan itu tidak mengira agama dan bangsa. Begitu juga dengan rumah yang berharga RM500,000," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas merasmikan Ekspo Hartanah Malaysia (MAPEX 2018) di Pusat Pameran Mid Valley anjuran Persatuan Pemaju Hartanah dan Perumahan Malaysia (Rehda) di sini hari ini.

Post a Comment

2 Comments

  1. Bersatu mana bersatu. Kuota bumiputera zuraida dh start kacau nu

    ReplyDelete