Nak Singkir Bukan Senang....

Perdana Menteri, Dr Mahathir Mohamad menegur penjawat awam supaya akur dengan prinsip demokrasi dan menerima kerajaan baru yang dipilih rakyat.

Menurut beliau, golongan itu sepatutnya tidak terus menjadi alat kepada parti pemerintah lama iaitu BN.

Teguran itu dibuat selepas beliau mendapati terdapat pegawai kerajaan masih terikat dengan parti dan tidak sanggup menerima kerajaan baru yang kini ditadbir Pakatan Harapan (PH).

"Kita dapati jentera kerajaan diperalatkan pemerintah lama hingga menyebabkan ramai antara mereka bukan lagi berkhidmat untuk kerajaan sebaliknya untuk parti.

"Apabila pemerintah baru didirikan, maka jentera kerajaan menghadapi masalah kerana ada antara mereka yang mengikat diri dengan parti dahulu sehingga mereka seolah-olah turut merasa kalah dan masih ingin setia dengan parti terdahulu.

"Ini adalah perkara tidak baik untuk masa depan kerana kita berada di sini adalah untuk menjayakan negara. Apabila kita terlalu taksub maka kita melakukan perkara yang salah kerana ingin kekalkan kuasa parti," katanya ketika berucap pada Majlis Perjumpaan Ketua Jabatan dan Agensi Persekutuan serta negeri, di Kota Bharu, hari ini.

Mengulas lanjut, Dr Mahathir yang juga pengerusi Bersatu berkata, jika penjawat awam terus tidak berpegang kepada prinsip demokrasi dikhuatiri negara akan hancur dan mundur.

Tegasnya, penjawat awam sepatutnya berpegang kepada profesionalisme iaitu patuh kepada kerajaan yang menang pada PRU lalu.

"Kita tidak bermusuh dengan rakyat yang tidak sokong kita tapi kalau kita tidak pegang prinsip demokrasi bermakna kita akan lihat segala usaha mentadbir dan bangunkan negara akan berkecai.

"Saya yakin setiap seorang daripada kita yang bekerja dengan kerajaan mempunyai niat menunaikan kerja sebetulnya supaya dapat sumbang kepada pembangunan negara.

"Ini hasrat utama kita tapi ada yang terpesong," jelas Dr Mahathir.

Malaysiakini

Post a Comment

1 Comments

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete