Pakai Tudung Sebab Protest... Dahtu Cuba Jadi Ustajah Pulak Aktivis PKR Ni...

Aktivis Latheefa Koya Abdullah mengingatkan orang ramai supaya tidak memaksa wanita bertudung. Menurut peguam itu, ini kerana tiada paksaan dalam Islam berkaitan tuntutan berkenaan.

“Saya langsung tidak setuju orang dipaksa pakai tudung. Itu bukan cara Islam. Tiada paksaan dalam Islam. Mana pergi prinsip ini.
“Hanya semata-mata seorang tak pakai tudung - adakah dia akan masuk neraka? Adakah dia jadi murtad? adakah dia jadi seorang perempuan yang jalang?
“Come on lah, itu adalah satu pemikiran ekstremis,” kata peguam hak asasi manusia itu di Facebooknya, hari ini.

Isu berkaitan tudung timbul apabila aktivis Maryam Lee Abdullah dalam pelancaran bukunya yang bertajuk Unveiling Choice disusuli forum membincangkan isu perempuan Melayu yang tidak lagi bertudung di Petaling Jaya.

Susulan daripada itu, Menteri Agama Mujahid Yusuf Rawa mengarahkan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) untuk menyiasat forum berkenaan.

Mengulas lanjut berkaitan forum itu, Latheefa berpendapat seseorang yang mengikut atau menghadiri forum seperti itu tidak akan terus luntur imannya.

“Biar seseorang wanita itu bebas memikir dan memilih sama dia mahu berhijab atau tidak. Janganlah mencerminkan orang Islam itu terlalu rapuh dan obses kepada bentuk badan, dan rambut, dan seks,” katanya.

Latheefa yang juga adalah pengarah eksekutif kumpulan peguam Lawyers for Liberty (LFL) juga tidak bersetuju jika pengajaran Islam hanya berasaskan pemakaian seseorang.

“Bukan sekadar tudung sahaja. Biarlah orang nak bincang kenapa dia buka tudung atau pakai tudung,” katanya.

Peguam yang lantang bersuara berkaitan hak asasi itu juga berkongsi cerita bagaimana beliau memilih untuk memakai tudung ketika di tingkatan enam.

Menurutnya, beliau memilih jalan itu bukan kerana ingin tunjuk ‘alim’ sebaliknya sebagai satu tanda protes kepada penganiayaan terhadap mereka yang menutup aurat di timur tengah.

“Sebab ketika itu saya terbaca orang yang pakai tudung di negara lain seperti di Turki, Mesir dianiaya dan tidak dibenarkan, saya rasa marah,” katanya.

Beliau turut mengakui pada mulanya agak sukar istiqamah dalam memakai tudung namun kini ia sudah menjadi sebahagian daripada tindakan semulajadi.

“Tetapi akhirnya setelah beberapa tahun lalu, saya rasa selesa pakai tudung, telah jadi second nature, tak pikir pun apa ada atas kepala saya tu. Selalu kena tegur oleh kawan-kawan sebab tudung saya senget,” katanya.

Malaysiakini

Post a Comment

8 Comments

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Sbb. tu disyaki, KEBAKARAN terbaru yg. mengHANCURkan sebahg. GEREJA KATHOLIK terbesar dan terpenting di BARAT, iaitu Kathedral Notre Dame, Peranchis tu, (juga diMUSNAHkan sebhgnya. oleh Zionis2 Freemason dlm. FRENCH REVOLUTION dulu) - adalah oleh puaka2 ZIONIS HOMO Freemason, yg. terus mahu mengHAPUSkan agama KATHOLIK di PERANCHIS dan BARAT!

      Sbb. tu si jenerasi MUDA Peranchis dan di seluruh Barat dah keliru, yg. ingat jadi HOMO ni NORMAL - maka skrg. ramai dr. mereka dah dihasut utk. jadi BISEKSUAL pula!

      Delete
  3. Actually ada golongan yg begitu keliru tentang "tiada paksaan dalam agama". Mmg kita tidak dibenarkan dlm Islam utk memaksa org lain masuk Islam atau menjadi Islam. tetapi bila seseorg sudah menjadi Islam maka wajib atas org ini utk ikut perintah Allah. Kalau org itu tidak mahu maka wajib bagi org yg bertgjwb atas org itu utk menyuruh org itu ikut perintah Allah. maka tutup aurat bg wanita termasuk menutup kepala adalah wajib maka perintah ini kena ikut. Allah tahu kenapa DIA suruh hambanya tutup aurat. Allah Maha Penyayang terhadap hambanya so wanita adalah kesayangan Allah yg hendak dipelihara. Cth : jika sesorg hendak masuk ke kawasan tercemar maka tuanpunya premis tersebut memerintahkan kita utk tutup seluruh badan sehingga kepala maka kita ikut perintah tersebut sebab tuanpunya tempat tersebut tahu bahaya kalau kita tak tutup seluruh badan. So Allah perintah kita kena ikut dan ini bukan soal hak kita tetapi hak pencipta kita. Kalau kita tak mengaku Allah tu pencipta then tak payahlah ikut perintah DIA. Kalau kita perjuang hak org yg tak mahu ikut perintah penciptanya maka jangan juga kita perlekeh hak org org yg mahu ikut perintah penciptanya.

    ReplyDelete
  4. Baru aku tahu ramai org islam kelantan dan terengganu minat menonton pornhub sebab pengaruh DAP jg. Ish ish ish, jahat sungguh DAP ni ya

    ReplyDelete
    Replies
    1. TAK habis2 nak mengHINA ISLAM/umatnya!!

      PI MAMPOS lu si PENGGANAS HOMO PORNO 530 KULIT BABI Zionis PARIAnjing/CINAnjing yg. LAHIR dr. DUBOQ2 berLENDIR si KULIT2 BABI kit siang/BETINA2 PELACUR terKANGKANG berKUDIS kok/hannah DAPelahap BANGKAI BABI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      CELAKA JAHANAM si KEPALA BAPA KULIT BABI BANGKAI BABI PELIWAT DUBOQ kit siang lu/MAK PELACUR terKANGKANG lu dgn. berpuluh JANTAN2 PENGGANAS Tamil Eelam /BINI PELACUR terKANGKANG hanyir lu - si PEROGOL BANGKAI BABI PELIWAT DUBOQ HOMO/PENAGIH DADAH-si PENYAMAQ PARIAnjing/CINAnjing DAPeliwat HOMO JIJIK Zionis oi!!!

      BABI lu/BAPA PEMBUNUH PENJILAT KANDANG BABI lu/MAK PELACUR hanyir lu dan seluruh keluarga BANGKAI BABI CELAKA PELIWAT DUBOQ/PELACUR HOMO lu dan DAPanjing KURAP, si PENJAJAH/PENGGANAS PARIAnjing/CINAnjing DAPeliwat HOMO JIJIK Zionis oi!!!!

      PI MAMPOS bapa PEMBUNUH PELIWAT DUBOQ kit siang BERKUDIS lu!!!!!!!!!!!

      Tok Terkedu.

      Delete