Talian Hayat Politik PPBM Hanya Bersama PAS ?

PPBM dilihat terperangkap dalam jerat yang diciptanya sendiri, di mana seorang penganalisis politik berkata satu-satunya peluang untuk bertahan adalah kembali bersatu dengan Pakatan Harapan dan seorang lagi berkata ia mungkin pengakhiran politik yang tidak bernilai.

Awang Azman Pawi dari Universiti Malaya dan Aziz Hassan dari Universiti Teknologi Malaysia berkata mereka percaya PPBM kehilangan sokongan rakyat dengan cepat.

Apabila tersiar berita Ahad lalu mengenai plot untuk menggulingkan kerajaan Pakatan Harapan oleh PPBM, Umno, PAS dan PKR kem Azmin Ali, rakyat secara meluas percaya Dr Mahathir Mohamad adalah salah seorang konspiratornya.

Namun, ia kemudian jelas bahawa beliau tidak terlibat. Katanya, beliau enggan bekerjasama dengan Umno dan mengumumkan peletakan jawatannya sebagai perdana menteri dan juga pengerusi PPBM.

Mahathir kini memegang jawatan perdana menteri interim.

PPBM tidak bersetuju dengan peletakan jawatan Mahathir dari parti itu dan berkata parti itu mahu beliau kekal sebagai perdana menteri.

Namun parti itu kini nampaknya ditinggalkan tanpa pasangan yang sanggup kecuali PKR dari puak Azmin. Baik PAS mahupun Umno tidak bersetuju dengan cadangan kerajaan perpaduan. Kedua-dua parti itu menggesa pilihan raya umum yang baru.

Lebih teruk lagi, sayap Pemuda PPBM yang menyokong Mahathir menolak untuk bekerjasama dengan Umno.

Satu-satunya pilihan yang ada untuk parti itu adalah memohon maaf dengan rendah hati dan berusaha bergabung semula dengan PH.

Memetik laporan media berkata pemimpin tertinggi PPBM lebih banyak mendengar pandangan setiausaha politiknya berbanding Mahathir. Sukar untuk PPBM mendapat sokongan tanpa Mahathir. Masa depannya tergantung pada restunya.

Walaupun ada pilihan raya umum, sukar untuk menang kerana PKR, Umno dan PAS akan menjadi pesaing utamanya

PPBM dilihat tidak mampu melepaskan diri daripada kesan negatif sama ada ia menyertai semula PH atau terus bekerja dengan Umno dan PAS. Pemimpin PPBM terburu-buru ketika mereka membuat keputusan untuk meninggalkan PH.

Kini kenyataan yang datang dari beberapa pemimpin PPBM yang mengatakan mereka tidak akan bekerjasama dengan Umno kerana amalan rasuahnya yang lalu.

Adakah ini bermakna ia baik untuk bekerja dengan PAS kerana PPBM tidak boleh berdiri sendiri dalam iklim politik semasa.

FMT

Post a Comment

0 Comments