Masalahnya, Kenapa PN Takut Laporan Audit 2021 Dibahaskan Di Parlimen?



Dewan Rakyat tengah hari ini kecoh apabila ahli parlimen Perikatan Nasional membantah usul kerajaan untuk membahaskan Laporan Ketua Audit Negara 2021.

Ahli parlimen kerajaan kedengaran berkata "takut takut!" apabila ahli parlimen PN berdiri menyokong ketua whip mereka Takiyuddin Hassan, yang pertama kali membangkitkan bantahan tersebut.

Takiyuddin menyoal usul itu, mendakwa ia bertentangan dengan Perkara 107 Perlembagaan Persekutuan, dan tidak pernah dilakukan di parlimen.

"Kami (pembangkang) hujahkan bahawa... (laporan audit negara itu) hanya perlu dibentangkan saja di atas meja ahli-ahli parlimen dalam Dewan Rakyat dan ianya telah dilakukan 16 Feb 2023," kata ahli parlimen Kota Bharu itu.

Usul laporan Ketua Audit Negara 2021 itu disenaraikan sebagai perbahasan pertama selepas Waktu Soalan tamat tengah hari ini.

Ia diusulkan oleh menteri di Jabatan Perdana Menteri yang menyeru semua ahli parlimen bersatu menyokong kerajaan supaya penemuan dan cadangan dalam Laporan Ketua Audit negara 2021 akan diambil tindakan secara serius oleh mereka yang terlibat bagi mengatasi kelemahan yang telah dikenal pasti.

Dalam pada itu, Takiyuddin (Kota Bharu-PN) berkata belum pernah menjadi amalan di parlimen untuk membahaskan laporan audit negara.

"Saya nak ingatkan, kalau tidak ada undang-undang bertulis, ia satu konvensyen. Ada amalan-amalan sepanjang ini di parlimen.

"Laporan Ketua Audit Negara tak pernah dibahaskan dan ia jadi satu peraturan dan undang-undang

“Kami usulkan supaya usul ini tidak dibahaskan," kata Takiyuddin lagi.

Beberapa ahli parlimen pembangkang lain termasuk Ronald Kiandee (Beluran-PN) dan Mas Ermieyati Samsudin turut bangun menyokong hujah Takiyuddin menentang usul itu.

Ronald memetik Peraturan Tetap 77, yang menetapkan bahawa laporan audit negara harus diperiksa dan diambil tindakan oleh Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC).

Dia mendakwa dengan mencadangkan parlimen membahaskan laporan itu maka kerajaan telah menjejaskan peranan PAC.

Mas Ermieyati, yang juga pengerusi PAC, turut menyoal kerelevanan usul tersebut, berkata jawatankuasa itu telah diberi kuasa penuh untuk meneliti laporan audit berkenaan.

Ahli parlimen Masjid Tanah itu juga menyoal siapa yang akan bertanggungjawab menjawab semua soalan berhubung laporan itu sekiranya ia dibenarkan dibahaskan di parlimen, kerana jawatan Ketua Audit Negara belum diisi sejak bekas pemegang jawatannya bersara kira-kira empat bulan lalu.

Post a Comment

9 Comments

  1. Aku tengok sebabnya adalah bahwa ianya perlu dijawab oleh pehak Pac, dan bukan tugas mp untuk bahas terlebih lagi diparlimen boleh temberang.
    Juga sekiranya ianya bukan perkara (untuk perbahasan parlimen) maka mengapa mahu dibawa bahas?
    Dan kalau ianya bercanggah dengan perlembagaan atau undang2 maka itu juga bukan perkara yg patut atau boleh dilakukan sebab melanggar undang2.

    Sekiranya pehak phumdap beriya2 sangat mahu ianya menjadi perkara pengetahuan publik maka declassified saja lah segala kandungan nya supaya public boleh samada beli atau diberi percuma.

    Jalan mengikut undang2 kan ada maka kenapa mahu dipilih jalan yg lain?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jadi persoalan nya kenapa phumdap tidak mahu dokumen yg munkin banyak helaian dan jilidan itu mahu dibahas dlm waktu singkat diruang yg terhad tampa boleh diteliti oleh ramai orang?

      Delete
    2. Mungkin para munafik takut dosa2 lalu mereka diketahui rakyat.Maklumlah semuanya bersih.

      Delete
    3. Samalah dgn ketakutan tok lobai apabila berkolaborasi dgn maha firaun.
      Hilang lato-latonya bila ada wartawan minta dia mengulas peristiwa memali.
      Iyelah...alang2 dua tokoh utama peristiwa memali duduk 1 pentas.Ingin juga rakyat mendengar kebenarannya tanpa perlu spin memanjang.
      Kebetulan sepentas...

      Delete
    4. Bukannya apa...rakyat ingin tahu siapa perlu bertanggungjwb atas kematian anggota keselamatan dan pengikut pas sebelum 2 tokoh tersebut masuk liang lahad.
      Rakyat boleh ditipu.
      Tuhan dan para malaikatnya tak akan mungkin di spin.

      Iyelah sblm mrk mati rakyat ingin tahu kebenarannya alang2 nak berkobolarasi.

      Delete
    5. Benar...
      Sebelum mereka bergabung membentuk proklamasi orang melayu baik atok dan tok guru hadi perjelaskan isu memali dahulu.
      Mereka berdua disebut sebagai petualang utama atas kematian akibat peristiwa tersebut.
      Memalukan sungguh berbicara tentang melayu sedangkan tangan mereka berdua dicemari darah orang melayu yang mati akibat agenda songsang mereka berdua.MALU!!!!
      Jangan jadi munafik.
      Jangan jadikan rakyat beban nafsu serakah politik.
      Jangan jadikan rakyat menyokong kegilaan mereka akan kuasa menjarah harta rakyat.
      Cukuplah berpuluh tahun menipu, berfatwa songsang demi kepentingan peribadi.
      Rakyat tidak semuanya bodoh!!!!!!

      Delete
  2. Bila nak tangkap dan heret Tun Mahathir Mohamad ke mahkamah.. Tun Dr Mahathir Mohamad jika didapati bersalah akan dipenjara 20 tahun ...Kah kah kah..

    Sepandai pandai jadi barua DAP@LeeKwanYew akhirnya sesama sendiri berbunuhan sesama sendiri... Akhirnya hanya sekor Jho Low jadi pemenang... Barua barua DAP@LeeKwanYew berbunuhan... Pada orang Melayu' ini lah iktibar dan pengajaran bila seronok terkinja kinja jadi barua barua kaum mata sepet..!!

    Polis melengkapkan kertas siasatan terhadap Mahathir bersabit kes penghinaan institusi diraja.

    Polis melengkapkan kertas siasatan terhadap Dr Mahathir Mohamad berkait dakwaan menghina institusi raja.

    Barua vs Barua DAP@LeeKwanYew makin hottt, makin panassss dan makin mengelegakkk..!!

    Kasi tepokkkkk satu kalii...!!! Angkara sekor Jho Low semua Melayu' berantakan berbunuhan PRU 14 dahulu. Jho Low sampai sekarang lepas be as kaya raya sambil ketawa dengan kaumnya tengok barua barua Melayu' DAP@ LeeKwanYew berbunuhan sesama sendiri..!!

    Akhirnya Jho Low yang Menang.. Sekor Jho Low sedang ketawa tepok tangan smbil terbahak bahak guling guling macam babi bersama kaum mata sepetnya di Malaysia Dan tuan besar mata sepet di Singapura... Kikiki

    Haaahh tepokkkkk...!!

    Zety Dan Taufik Ayman serta Nik Faisal pun boleh tumpang tepok tangan.... Barua DAP@ LeeKwanYew ini juga akhir nya berantakan dan berbunuhan sesama sendiri..

    haah tepokkk lagi..!!

    kah kah kah

    Setiausaha Polis, Noorsiah Saaduddin, berkata kertas siasatan itu akan dirujuk kepada Jabatan Peguam Negara minggu depan selaras peruntukan undang-undang.

    Saya ulangggg...!!

    Sepandai pandai jadi barua DAP@LeeKwanYew akhirnya sesama sendiri berbunuhan sesama sendiri... Akhirnya hanya sekor Jho Low jadi pemenang... Barua barua DAP@LeeKwanYew berbunuhan... Pada orang Melayu' ini lah iktibar dan pengajaran bila seronok terkinja kinja jadi barua barua kaum mata sepet..!!

    Maka mulai Jun 2023 ini wahai Melayu sekelian...

    June 2023 ini maka kesemua saki baki barua DAP@LeeKwanYew yang masih ada mesti dilingkupkan kesemuanya secara total..!!

    #lingkupkanbaruaDAP@leekwanyew

    ReplyDelete
  3. Mencari Negari Kedah Lama.

    Tidak mustahil Pakatan Harapan akan tumbang di Pulau Pinang...

    Kebangkitan rakyat mampu menjadikan peralihan kuasa daripada DAP-Pakatan Harapan (PH) kepada Perikatan Nasional (PN) sebagai sebagai sesuatu yang boleh berlaku pada PRN nanti termasuk di Pulau Pinang.

    Perkara tersebut yang didakwa tidak mustahil berlaku kerana terdapat ramai pengundi bukan-Islam, hakikatnya telah berubah dengan perkembangan politik mutakhir ini.

    Para pengundi dalam kalangan bukan-Islam telah semakin musykil dengan PH yang dirasakan mereka telah berbohong kerana berpakat dengan Umno-Barisan Nasional (BN).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungkin pn berpeluang.
      Tapi skandal jana wibawa dan dana judi akan memalit kekuatan pn.

      Delete